SAS i bunden af imageanalyse

SAS har, ifølge PR Barometer Business fra Aalund, det dårligste image blandt 39 store danske virksomheder. Til gengæld er pressechefen i Danmark blandt de bedste til medierelationer.

Hvert år gennemfører analyse- og konsulenthuset Aalund en undersøgelse, der samler journalisternes vurdering af de største virksomheders mediehåndtering i Danmark, Sverige og Finland.

Det er 20. gang, at undersøgelsen gennemføres i Danmark, hvor 212 journalister i perioden fra 24. april til 9. september har bedømt op til 46 virksomheder.

Undersøgelsen, der kaldes PR Barometer Business 2022, giver skræmmende dårlige karakterer til SAS. Det skandinaviske flyselskab får i Danmark en sidsteplads i kategorien “Image” blandt 39 danske virksomheder, mens Københavns Lufthavn og Norwegian er henholdsvis nummer 20 og 29.

Bedre går det ikke, når man skal bedømme topledelsen, for her ender SAS på en plads som nummer 36 ud af 38. I denne kategori er Københavns Lufthavn nummer 22, mens Norwegians topledelse kommer ind på plads nummer 29.

Bedst placering til Københavns Lufthavn
Lidt bedre går det i kategorierne “Generel pressekontakt” og “Aktiv pressekontakt”. Her er SAS nummer 38 ud af 46 i den første kategori, mens bedste placering findes i den sidste kategori med en plads nummer 31 ud af 45 virksomheder.

I kategorien med “Generel pressekontakt” finder man Københavns Lufthavn på en plads nummer 13, mens Norwegian kommer ind som nummer 31. Når det angår aktiv pressekontakt har Københavns Lufthavn fået en flot plads som nummer 8, mens Norwegian havner på en 23. plads.

Bedre til pressearbejde end image
Journalisterne vurderer således pressearbejdet i SAS noget bedre end image samt topledelsens træværdighed og tilgængelighed for pressen.

Alexandra Lindgren Kaoukji, pressechef for SAS i Danmark. (Privatfoto)

Det kommer særligt til udtryk i den uhjulpne del af undersøgelsen, hvor journalisterne har fået stillet spørgsmålet om, hvilken kommunikations- eller pressechef i Danmark, der er bedst til medierelationer.

Her kommer Alexandra Lindgren Kaoukji, pressechef for SAS i Danmark, ind på en delt fjerdeplads sammen med Torben Plank fra Tivoli, Tim Smidemann fra Danica Pension samt Tony Bispeskov fra DSB.

For en del år siden var SAS ofte i toppen af listen, og den bedste placering i nyere tid opnåede SAS i 2018, hvor selskabet toppede i kategorien med aktive pressekontakt og blev nummer 12 i den generelle pressekontakt. Herudover blev det til en 18. plads for topledelsen samt en plads som nummer 20 i den generelle imagevurdering.

 

Relaterede artikler:

SAS og CPH til tops i PR-barometer

Kolossal imagefremgang for SAS i Danmark

SAS stormer mod PR-toppen