Fra i dag er det muligt at købe billetter hos SAS, hvor omkostningerne til 50 procent iblanding af biobrændstof er inkluderet. Siden 2019 har SAS tilbudt frivilligt køb af biobrændstof.
Lufthansa-koncernens flyselskaber har siden august sidste år tilbudt såkaldte ‘Green Fares’ på ruterne til og fra Skandinavien, og nu følger SAS også efter med en tilsvarende billettype.
Fra den 3. april vil det hos SAS være muligt at købe to billettyper, der inkluderer biobrændstof. Det er rejsende på billettyperne Go Smart eller Plus Pro, der på alle indenrigsruter samt skandinaviske og europæiske ruter, vil kunne bidrage til den grønne omstilling ved at betale for brugen af biobrændstof.
”Vores rejse mod en mere bæredygtig luftfart fortsætter, og ved at øge anvendelsen af biobrændstof baner vi vej til flyvninger uden udledninger. Vi ved, at det er vigtigt for vores kunder – både fritids- og forretningsrejsende – at tage aktivt del i denne indsats, og SAS Bio imødekommer denne efterspørgsel,, siger Ann-Sofie Hörlin Head of Sustainability, hos SAS.
Erstatter fossile brændstoffer en-til-en
Passagerer, der køber SAS bio-billetter, kommer til at dække omkostningerne for cirka 50 procent biobrændstof, der beregnes på en gennemsnitsflyvning på 60 minutter på svenske og norske indenrigsruter og skandinaviske ruter samt 90 minutter på europæiske flyvninger. For danske indenrigsruter er det kun 50 procent af biobrændstof for 35 minutters flyvning.
SAS understreger, at den mængde biobrændstof, som selskabet planlægger at købe for de øgede billetindtægter, vil erstatte den tilsvarende mængde af fossile brændstoffer.
Der er ikke garanti for, at der er købt biobrændstof på den aktuelle flyvning, der købes billet til, men SAS forpligter sig til at købe mængden af biobrændstof inden for en periode af 12 måneder. Der er ingen fortjeneste for SAS ved købet af biobrændstof, da prisen typisk er tre til fire gange højere end fossile brændstoffer.
Biobrændstof har ikke været tilgængeligt i CPH
Siden 2019 har SAS tilbudt frivilligt køb af biobrændstof på alle selskabets flyvninger.
Hidtil har det kun været muligt for SAS at tanke biobrændstof i lufthavnene i Stockholm og Oslo, men i forbindelse med en ny aftale mellem Air Greenland og DCC & Shell Aviation Denmark er der åbnet mulighed for at levere biobrændstof til tankanlægget i Københavns Lufthavn.
I dag er det dog kun tilladt at iblande op til 50 procent biobrændstof som følge af de lovgivningsmæssige krav, men der bliver kun tanket biobrændstof svarende til 0,05 procent af det samlede forbrug af flybrændstof i Europa. EU-Kommissionen har foreslået et blandingskrav på to procent i 2025 og 63 procent i 2050.
Relaterede artikler:
SAS lokker med bonuspoint for køb af biobrændstof