SAS: It-problemer forsinker EuroBonus-forbedringer

På grund af en it-opgradering, som viste sig at være mere omfattende end først antaget, kan SAS ikke lancere en række forbedringer af EuroBonus-programmet.

Det kan godt være at SAS i øjeblikket tjener penge og flere passagerer går ombord på selskabets fly. Men på it-fronten ser det fortsat skidt ud for det skandinaviske flyselskab. Mest opmærksomhed har der været omkring selskabets nye hjemmeside, som gennem foråret og sommeren har fået stor kritik fra brugerne på grund af manglende brugervenlighed.

I juni blev kritikken så massiv, at SAS valgte at åbne op for at kunderne kunne bruge selskabets gamle hjemmeside.

En kæp i hjulet
Det er dog ikke kun hjemmesiden, der volder SAS problemer. Også i forhold til loyalitetsprogrammet Eurobonus har SAS sine udfordringer – og har haft det gennem længere tid.

Således har en omfattende it-opgradering stukket en kæp i hjulet på lanceringen af en række nye tiltag og funktionaliteter i EuroBonus-regi.

”Som et resultat af at en gennemgribende opgradering af SAS’ it-systemer viste sig at være markant mere krævende end vi havde antaget, er vores ændringer blevet forsinket,” skriver Eivind Roald, der er direktør i det selvstændige selskab, som SAS den 1. juli udskilte EuroBonus-programmet i, i juli-nummeret af selskabets inflight magasin Scandinavian Traveller.

Eivind Roald, der indtil 1. juli var kommerciel direktør i SAS, beder kunderne væbne sig med tålmodighed.

”Familiekonti, fastfrysning af niveauer og muligheden for at få guldmedlemsskab på livstid er services, som vil blive lanceret. Men vi er nødt til at bede om lidt mere tålmodighed før de bliver introduceret,” skriver Eivind Roald i Scandinavian Traveller.

SAS’ presseafdeling oplyste tirsdag til CHECK-IN.dk, at man ikke har nogen tidshorisont for de nye tjenester.

Et par stille nattetimer
Som led i it-opgraderingen gennemførte SAS i maj en omfattende migration af SAS EuroBonus-kundernes data. Det betød, at SAS’ knap 4,8 mio. EuroBonus-medlemmer var afskåret for adgangen til deres EuroBonus-konti i mere end tre døgn. Det betød, at medlemmerne i den periode ikke kunne bruge deres point til at booke flyrejser, hotel og lejebil, opgradere deres flybillet, betale for adgang til lounge, shoppe ombord på flyet og betale for varer hos EuroBonus-partnere.

Hvor myndigheder som SKAT og virksomheder som NETS og Danske Bank ofte kan klare den slags på et par stille nattetimer, så krævede det hos SAS altså nedlukning af systemet i mere end tre døgn. Og selv da systemet var oppe at køre igen kæmpede man med at udbedre en række småfejl.

 

Relaterede artikler:

Stadig udfordringer efter EuroBonus-opgradering

SAS forringer igen Eurobonus

SAS udskiller EuroBonus i nyt selskab

SAS: Massestop for adgang til lounges

SAS skrotter dele af ny hjemmeside