SAS A350-900 XWB (Computergrafik: Airbus)

SAS kan spare 500 mio. på brændstofregningen

SAS har udsigt til årlige besparelser på omkring 500 mio. kroner på de samlede brændstofomkostninger, når samtlige kommende Airbus A350-fly er blevet indfaset i langdistanceflåden.

Ventetiden kan være lang for SAS i forhold til de kommende leverancer af Airbus A350 XWB-flyet. Ikke før 2018 bliver det første af foreløbigt otte fly leveret, men på dette tidspunkt vil de nuværende langdistancefly også være op til 17 år gamle.

Langdistanceflyene i SAS-flåden er produceret i årene fra 2001 til 2003 og har således en markant anderledes brændstoføkonomi end de kommende A350-fly.Det er således ikke alene alderen, der trykker hos langdistanceflyene. Det er i højere grad brændstoføkonomien, idet de ældre fly ikke har samme avancerede aerodynamik, vægt. motorkraft og teknologi som moderne langdistancefly.

Derfor har SAS brug for fly, der populært sagt flyver længere på literen end de nuværende A330 og A340-fly. Men det vil også være tilfældet med Airbus A350 XWB-flyet, der umiddelbart vil kunne spare SAS for mindst 500 mio. kroner i årlige brændstofomkostninger baseret på den nuværende rutestruktur med en årlig produktion af 10.000 mio. sædekilometer på langdistanceruterne og en brændstofpris på omkring 970 dollars per metriske ton.

Sammenligning af brændstoføkonomi

Flytype Årgang Brændstoføkonomi
Airbus A340-300 (7) 2001-2002 0,039 liter per sædekilometer
Airbus A330-300 (4) 2002-2003 0,033 liter per sædekilometer
Airbus A350-900 XWB 2018- 0,026 liter per sædekilometer

Kilde: SAS

Det nye A350-XWB fly bruger således i gennemsnit 33 procent mindre brændstof end de store fire-motorers A340-langdistancefly, som SAS i dag primært benytter til San Francisco samt ruterne til Beijing, Shanghai og Tokyo.

I forhold til A330´eren, der flyver på de amerikanske østkyst-ruter for SAS, er der en gennemsnitlig brændstofbesparelse på 21 procent.

Samlet omkostningsbesparelse på 18 procent
Men det er ikke kun på flybrændstoffet, at SAS forventer at kunne spare penge med de nye langdistancefly, omend den største besparelse ligger på dette område.

“Vi forventer en samlet besparelse på 18 procent på vores direkte operationelle omkostninger, når vi kommer til at benytte A350-flyet sammenlignet med vores nuværende langdistancefly,“ forklarer pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

I de direkte operationelle omkostninger indgår udover brændstof også udgifter til vedligeholdelse, besætning, ground handling, catering, navigations- og lufthavnsafgiffter samt kapitalomkostninger.

Der er stadig fire og et halvt år tilbage, inden SAS kan skyde nytåret 2018 ind. Men fra det tidspunkt vil det skandinaviske flyselskab for alvor komme tilbage i kampen om det skandinaviske langdistancemarked, selvom det nok er senere end ønsket.