SAS-fly i Københavns Lufthavn. (Foto: Marieke van Hulst Pedersen | Theaviationplatform.dk)

SAS med højeste belægning i mindst 20 år

I marts havde SAS en loadfaktor på 75,7 procent, hvilket er det højeste niveau i marts siden 2004 og måske længere tilbage. Tre ud af fire passagerer er tilbage i flyene siden 2019.

Selvom SAS i marts stadig manglede 625.000 passagerer i at nå niveauet fra samme måned i 2019, så har der til gengæld aldrig været så mange passagerer per afgang, som det var tilfældet i marts i år.

Her landede den fløjne loadfaktor på 75,7 procent, hvilket er det suverænt højeste niveau i marts i den periode tilbage til 2004, som SAS har offentliggjort tallene for. Kun i marts 2008 var belægningen oppe på et næsten ligeså højt niveau, da 75,0 procent af den udbudte kapacitet blev solgt.

Fremgang i trafikgenrejsningen
SAS fløj i marts med 1.910.000 passagerer, og det var næsten en halv million flere end de 1.439.612, der havde købt billet til selskabet i samme måned sidste år.

Det er dog stadig mindre end i marts 2019, hvor 2.529.958 passagerer benyttede SAS på rute- og charterflyvninger.

Samlet har SAS fløjet mere end 4,8 millioner passagerer i årets tre første måneder.

“Passagerefterspørgslen fortsætter sin positive tendens. I marts rejste 1,9 millioner passagerer med os, en stigning på 33 procent i forhold til samme måned sidste år. Vores fløjne loadfaktor forbedres stadig og nåede 76 procent i marts. I løbet af måneden har vi tilføjet 10 ekstra ruter og flere frekvenser til den kommende sommer og efterår,” siger Anko van der Werff, koncernchef i SAS.

At der er positive tendenser bekræftes også af aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank:

“Trafiktallene for marts viser igen let fremgang i trafikgenrejsningen. Yielden er marginalt bedre end vores estimat, og belægningen på 75,7 procent rammer et højt niveau.”

Svag regularitet og punktlighed
SAS er stadig hårdt ramt på punktlighed og regularitet, hvor blot 97,9 procent af flyvningerne blev gennemført. Samtidig var punktligheden nede på 69,6 procent, hvilket blandt andet skyldes ATC-restriktioner i Københavns Lufthavn.

SAS har dog tidligere erkendt, at faktorer som teknisk klargøring og tekniske fejl på fly også har haft indflydelse på punktlighed og regularitet.

 

Relaterede artikler:

Højeste belægning hos SAS siden 2017

To ud af tre passagerer tilbage i SAS-flyene

SAS-trafiktal: “Udviklingen er ikke opløftende”