SAS Airbus A350 letter fra Københavns Lufthavn. (Foto: Michael Kidmose)

SAS øger mellem København og Shanghai

Fra den 16. december vil SAS fordoble frekvenserne mellem København og Shanghai, selvom flyvetiden stadig er udfordret af det russiske overflyvningsforbud.

Coronapandemien og krigen i Ukraine har haft mange konsekvenser for SAS’ flyvninger til Kina og Japan fra København.

Frem til slutningen af januar 2020 fløj SAS dagligt til Shanghai, og herefter blev ruten indstillet frem til den 6. maj og igen fra den 31. maj til den 1. oktober 2020. Sidenhen har SAS betjent den kinesiske millionby med én ugentlig frekvens fra Københavns Lufthavn, og det ændres nu til to afgange om ugen.

Den 16. december indsætter SAS den anden ugentlige frekvens mellem på rutenummer SK997/998 til og fra Shanghai, og efter en julepause vil frekvensen blive genoptaget den 6. januar 2023.

Herefter vil SAS flyve fra København til Shanghai hver tirsdag og fredag og fra Shanghai til København hver torsdag og søndag i hele vintersæsonen, oplyser SAS.

Vigtig for CPH
Tidtabellen for Asien-ruterne er som vanligt en sen aftenafgang fra København og en tidlig ankomst tilbage i CPH, således at det er muligt at tilpasse flyvningerne til de store trafikbølger i SAS-netværket på disse tidspunkter.

Hos Københavns Lufthavn tager man imod nyheden med glæde, da lufthavnens transfertrafik i øjeblikket er påvirket af, at der mangler forbindelser til flere af de oversøiske markeder.

“Det er virkelig en god nyhed for Københavns Lufthavn og de mange passagerer på ruten. Det er et tegn på, at vi langsomt er på vej tilbage med trafikken til Asien, som stadig er hårdt ramt på grund af coronasituationen. Ruten til en af Kinas største byer er vigtig for CPH’s position som et af Nordeuropas største trafikknudepunkter – og det vil gavne både turisme og erhvervsliv,” siger Morten Mortensen, der er chef for ruteudvikling i Københavns Lufthavn. 

Længere flyvetid
Det er ikke alene coronarestriktioner i Kina, der afgør, hvornår SAS kommer tilbage på fuld styrke til Kina og Japan.

Siden Ruslands invasion af Ukraine har SAS været tvunget til at flyve syd om Rusland i stedet for at benytte den sibiriske luftkorridor over Rusland, hvilket har forlænget flyvetiden på den 8.296 kilometer lange flyverute betydeligt.

Før overflyvningsforbuddet trådte i kraft, kunne flyveturen fra København til Shanghai Pudong International Airport gennemføres på mellem ni og ni og en halv time, og nu er flyvetiden omkring to timer længere. I den modsatte retning er flyvetiden øget fra et sted mellem 10 og 10,5 timer til nu 13 – 13,5 timer.

SAS benytter en 300-sæders Airbus A350-900 på ruten til Shanghai.

 

Relaterede artikler:

Flyselskaber får loft på passagerer til Shanghai

SAS omlægger Kina-rute og aflyser til Japan

SAS vender tilbage til Kina