SAS Airbus A350-900 XWB (Foto: Airbus | PR)

SAS vender tilbage til Kina

SAS genoptager ruten fra København til Shanghai fra 29. september, og den vil blive betjent med en ny flytype. Også ruten til Beijing forventes snart at vende tilbage.

Ikke siden 31. januar 2020 har der været direkte SAS-passagerflyvninger mellem Københavns Lufthavn og de kinesiske destinationer som følge af coronapandemien.

Efter næsten otte måneders pause vender det skandinaviske flyselskab nu tilbage på de interkontinentale ruter til Kina. Således vil SAS fra 29. september åbne ruten fra den danske hovedstad til Shanghai, og der bliver én ugentlig frekvens. Før coronakrisen var der seks ugentlige afgange på ruten.

SAS har fået godkendelse af de kinesiske myndigheder til at åbne Shanghai-ruten, og flyselskabet har vurderet, at der igen er basis for flyvninger fra Danmark til Kina.

”Åbningen af ruten er vigtig for samhandel. SAS vil med genåbningen af ruten imødekomme den efterspørgsel, der er for erhvervsrejser og transport af varer mellem Skandinavien og Kina,” skriver SAS i en pressemeddelelse.

Airbus A350 til Shanghai
Ruten til Shanghai vil blive betjent med de helt nye Airbus A350-900, som SAS indtil videre har fået leveret fire af ud af i alt otte bestilte eksemplarer. Passagererne vil dermed kunne sætte sig til rette i de nyeste langdistancefly, der fik premiere hos flyselskabet 28. januar 2020 på ruten fra København til Chicago.

Når A350’erne letter med kurs mod Shanghai, er det første gang, at SAS gennemfører passagerflyvninger med denne flytype til Kina. Frem til nedlukningen i januar var det de ældre Airbus A340-300-fly, der betjente ruten til Shanghai.

SAS vil også åbne ruten fra København til Beijing i slutningen af oktober, såfremt flyselskabet får godkendelse fra de kinesiske myndigheder. Før nedlukningen havde SAS planlagt, at A350 skulle have debut 7. februar på ruten til Beijing. Dette blev således ikke realiseret.

I øjeblikket flyver SAS til 75 destinationer og har dagligt op til 380 afgange. SAS oplyser, at det løbende følger markedsudviklingen og er parat til at genoptage flere ruter og øge frekvenser, når rejserestriktioner ændres, og efterspørgslen stiger.

Konkurrence fra Finnair
SAS’ finske konkurrent, Finnair, genoptog passagerflyvninger fra Helsinki til Shanghai allerede 23. juli efter flere måneders nedlukning. Også Finnair anvender de moderne Airbus A350-900 på ruten til det østlige Kina. Det finske flyselskab opererer desuden til Hongkong og Nanjing – sidstnævnte indtil 18. oktober.

Når SAS vender tilbage på ruten fra København til Beijing, vil selskabet være i konkurrence med Air China. Det kinesiske flyselskab opererer flere gange ugentligt mellem de to hovedstæder.

 

Relaterede artikler:

SAS indstiller Kina-flyvninger

Op imod 25.000 SAS-passagerer ramt af Kina-aflysninger

SAS aflyser Kina i resten af vinterprogrammet

SAS har modtaget sin fjerde Airbus A350