SAS og Finnair har været i kapløb om at komme først med shop til bonusmedlemmer. Målfoto skal finde vinderen.
I krisetider er det vigtigt at holde fast i sine loyale kunder. Derfor har både SAS og Finnair udvidet selskabernes loyalitetsprogram til at indeholde en shop, hvor optjente bonuspoint kan konverteres til attraktive varer og produkter.
SAS lancerede sin EuroBonus Shop den 11. juni med ca. 300 varer på hylderne indenfor kategorierne: skandinavisk design, elektronik, abonnement på magasiner, rejsetilbehør og lejetøj.
Ifølge SAS er SAS EuroBonus det største loyalitetsprogram i Norden med 425.000 medlemmer alene i Danmark, men 2,9 mio. medlemmer på verdensplan.
SAS EuroBonus – største loyalitetsprogram i Norden
Et konkurrerende produkt hedder Finnair Plus, som Finnair står bag. Selskabetkunne den 16. juni præsentere sin Finnair Plus Shop og kunne samtidig hævde, at være det første nordiske luftfartsselskab med en internet-shop. Men det skal der vist målfoto til at afgøre.
Det finske selskab har omkring 1.300 varer i butikken hovedsagligt indenfor design-produkter som Design House Stockholm, Eva Solo og Normann Copenhagen.
I begge shop-løsninger er det muligt at supplere point-betaling med kontant betaling.
Ifølge Finnair er PlusShop resultatet af forespørgsler fra de hyppigt rejsende medlemmer af loyalitetsprogrammet Finnair Plus. I mellemtiden kan kunderne og markedet undre sig over, at de to konkurrerende selskaber får den samme idé nogenlunde simultant og lancerer shop-løsningerne med få dages mellemrum.