Bombardier CRJ900 opereret på vegne af SAS.

SAS opgiver at øge til Warszawa

Fra den 25. marts skulle SAS have opdgraderet fra to til tre daglige afgange fra København til Polens hovedstad Warszawa. En øgning på ruten skulle understøtte den nye strategi i Københavns Lufthavn, men de polske luftfartsmyndigheder kan ikke tildele de ønskede start- og landingstilladelser.

Københavns Lufthavn kunne for nylig lancere en ny strategi, der hedder “World Class Hub“. Men strategien kan ikke stå alene, idet det kræver et tæt samarbejde med en hub-carrier, der kan trække væksten i den rigtige retning.

Det er naturligvis SAS, der skal styrke knudepunktet i Københavns Lufthavn, ligesom det er tilfældet med KLM i Amsterdam og Lufthansa i Frankfurt.

Derfor kan det hos mange undre, at SAS i torsdags besluttede at annullere opgraderingen fra to til tre daglige afgange fra København til Warszawa fra den 25. marts 2012.

Beslutningen om at øge på trafikken mellem København og Warszawa skulle understøtte Københavns Lufthavns strategi om at øge antallet af føderuter fra Norden, Baltikum og Polen, således at der kan skabes et større grundlag for interkontinental rutetrafik til og fra lufthavnen i Kastrup.

“Vi skal i endnu højere grad have skandinaver, finner, baltere, polakker og nordtyskere til at rejse via København og videre ud i verden,“ sagde lufthavnens administrerende direktør Thomas Woldbye på et pressemøde for nylig, da strategien blev lanceret.

Øger til Polen

Det er den planlagt aftenfrekvens flight SK2761/SK2762kl.20.00 fra København og retur kl. 21.55 fra den polske hovedstad, der er blevet fjernet fra fartplanen. Netop denne frekvens skulle fra sommertrafikprogrammets start have været opereret af Cimber Sterling på vegne af SAS med Bombardier CRJ200-fly.

Men beslutningen om at annullere den ekstra afgang til Warszawa er forårsaget af det faktum, at det ikke er lykkedes for SAS at få tildelt slots i Warszawa Chopin-lufthavn.

“Vi havde allerede lagtfrekvensen til salg, men vi bliver nødt til at pille den ud nu. Vi har kæmpet, men har ikke kunnet få tildelt de ønskede slots. Men vi opgiver ikke den ekstra frekvens, og er indtil videre på en slags venteliste til en ledig slot pådet ønskedetidspunkt,“ siger Morten Malmros, der er Director Route Management hos SAS.

Men selvom SASi første omgang opgiver at udvide til Warszawa, vil der totalt set ikke blive reduceret i trafikken til Polen. I slutningen af marts måned åbner SAS en ny rute fra København til Katowice i Polen, mens der øges til Poznan fra to til tre daglige afgange. Sidste åretablerede SAS ogsåen rute fra den danske hovedstadslufthavn til den polske by Wroclaw.

Med den kommende rute til Katowice vil SASi løbet af2012 flyve til fem destinationer i Polen alene og med 30 procent mere kapacitet end i 2011.

Læs også:

SAS udvider mod øst fra København

SAS bytter Kiev ud med Wroclaw