Airbus A320-200neo hos SAS Irland. EI-SIE. (Foto: Scandinavian Airlines Ireland)

SAS opsiger 80 ansatte i irsk datterselskab

SAS har via bemandingsselskabet CAE Crewing Services opsagt aftalen om beskæftigelse af 80 piloter og kabinepersonale ved det irske datterselskabs base i Málaga.

Mens SAS forbereder afskedigelse af 5.000 ansatte i hele koncernen, så er der allerede taget hul på tingene i det irske datterselskab, Scandinavian Airlines Ireland Ltd., i daglig tale kaldet SAIL eller SAS Ireland.

SAS Ireland har hidtil beskæftiget ni Airbus A320neo fra baser i London Heathrow Airport og i Málaga Airport fordelt med syv fly i den britiske hovedstadslufthavn samt to fly på den spanske base.

Det er bemandingsselskabet CAE Crewing Services Ltd, der formelt har ansat samlet 80 piloter og kabinepersonale ved den spanske base, og de kommer nu til at stå uden job, da SAS Ireland har opsagt aftalen.

“SAS Ireland har opsagt aftalen om Crew Services i Málaga med sin leverandør CAE Crewing Services. CAE har derfor indledt dialog om overtallighed med sit personale,” bekræfter Sille Beck-Hansen, chef for public affairs hos SAS i Danmark.

Vil bevare Heathrow-base
Dermed ser det ud til, at SAS Ireland permanent vælger at lukke basen i Málaga. De ni fly fra baserne i London og Málaga er fløjet til henholdsvis Københavns Lufthavn og Stockholm Arlanda, hvor de i øjeblikket er langtidsparkeret, indtil der sker en bedring i situationen omkring COVID-19-pandemien.

Kilder fortæller, at SAS er i gang med at forberede en omregistrering af de to fly fra Málaga-basen til skandinavisk register, men det vil SAS dog ikke bekræfte.

Indtil videre er det under alle omstændigheder planen, at Heathrow-basen skal bevares. Koncerndirektør Simon Pauck Hansen fra SAS sagde tidligere på ugen til CHECK-IN.dk, at man ønskede den størst mulige fleksibilitet, når trafikken skulle genåbnes efter coronakrisen. Hvis der var et konkret behov for at starte flyvninger op til London-Heathrow, så skulle SAS Ireland sættes på den opgave.

SAS Ireland blev etableret i 2017, hvor første fly fra selskabet gik på vingerne den 20. december. Siden etableringen har det irske datterselskab været en torn i øjet på de skandinaviske pilotforeninger, der frygter, at SAS vil bruge den irske operation til at presse piloterne på de skandinaviske overenskomster.

 

Relaterede artikler:

SAS vil afskedige 5.000 ansatte

SAS Irland går i luften i dag

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter