SAS presser Finnair på Shanghai-rute

Finnair har mistet markedsandele, efter at SAS den 1. marts genoptog ruten fra København til Shanghai. Men finnerne er parate til at kæmpe tilbage.

Efter flere års pause sendte SAS den 1. marts det første fly afsted fra København mod Shanghai. SAS’ genoptagelse af flyvningerne til den kinesiske vækstmagnet har kunnet mærkes hos ærkerivalen Finnair, der har gjort flyvninger til Asien til dets interkontinentale varemærke.

SAS har oplyst, at 75 procent af sæderne i Shanghai-flyene i april var fyldt op af passagerer. Hos Finnair vil man ikke oplyse de konkrete belægningsprocenter, men erkender, at SAS-ruten har sat Finnair under pres.

”Det har presset priserne på markedet og vi har kunnet konstatere, at vores markedsandele er faldet,” siger Finnairs nordiske chef, Kenneth Gillberg til CHECK-IN.dk.

Vil kæmpe tilbage
Det er særligt danskerne, der har fravalgt Finnair til fordel for den nye direkte rute fra København, men også nordmændene og svenskerne har i nogen grad skiftet Helsinki ud med København som omstigningsstation, når turen går østover mod byen, hvor byggekranerne har kronede dage.

”Vi forventer, at SAS vil hæve priserne i løbet af sommeren for at kunne få en rentabel rute på sigt. Samtidig skal der ikke herske tvivl om, at vi vil kæmpe tilbage og forsøge at fastholde vores markedsandele,” siger Kenneth Gillberg og påpeger, at en mellemlanding i Helsinki stadig er den mest direkte vej fra Norden til Asien.

At der er kortere fra Helsinki til Shanghai end fra København betyder, at Finnair kan flyve frem og tilbage på under 24 timer og derfor kun skal bruge ét fly til at opretholde en daglig flyvning.