SAS ønsker at have en rendyrket Airbus-flåde på sin Stockholm-base og reducerer samtidigt Boeing-flåden markant, oplyser selskabet om sin flådestrategi.
(STOCKHOLM) 30 fabriksnye Airbus A320neo er på vej ind i SAS-flåden. De nye fly skal bane vejen for, at SAS om tre år vil have rendyrkede Airbus-flåder på baserne i både Stockholm og København, fortæller SAS’ ansvarlige for flyleverancer, Niklas Hårdänge.
”I takt med, at kontrakterne på omkring 30 Boeing 737-fly udløber frem mod 2019, vil vi samle Boeing-flyene på basen i Oslo og erstatte kapaciteten i Stockholm med Airbus A320neo og A320ceo,” forklarer Niklas Hårdänge og tilføjer:
”De første seks til syv Airbus A320neo indsætter vi i Stockholm, og herefter vil vi også indsætte neo-fly på basen i København, som erstatning for de ceo-fly, vi flytter til Stockholm.”
737-600 skal ud
Basen i Oslo skal bygges op omkring primært 181-sæders Boeing 737-800-fly og suppleres med 737-700, fortæller Niklas Hårdänge, som bekræfter, at de små og uøkonomiske Boeing 737-600 er sendt til tælling.
SAS anskaffede sig 737-600 sidst i 90’erne som et af meget få selskaber i verden. Dengang handlede det for SAS om at have mange små fly, så man kunne tilbyde kunderne mange afgange. Men med det øgede prispres fra lavprisselskaberne holder det ikke længere at flyve med 737-600, som bruger 35 procent mere brændstof per sæde end selskabets 737-800.
Det er heller ikke umiddelbart planen, at SAS skal have fly i 120-sæderssegmentet igen, lyder det fra Niklas Hårdänge. I stedet for vil man eventuelt se på at dække dette segment ind af underleverandører.
Airbus knebent i overtal
SAS’ mellemdistanceflåde tæller i dag 25 fly af Airbus 320-familien samt 83 Boeing 737NG, men med den annoncerede flådestrategi vil Airbus-flyene inden længe komme i snævert flertal over Boeing i SAS-flåden med en fordeling på henholdsvis 55 Airbus og ca. 53 Boeing-fly.
Ser man på hele SAS-flåden vil Airbus dog være i markant flertal til den tid, da hele langdistanceflåden også er fra den europæiske flyproducent i Toulouse.
Foruden 120-sæders 737-600 er det hovedsageligt 141 sæders 737-700, som A320neo skal erstatte, og med 174 sæder i neo’en, betyder det, at SAS øger sit sædeudbud på mellemdistancemarkedet.
Den hidtidige strategi om at have nationale enhedsflåder med Boeing 737-baser i Stockholm og Oslo samt Airbus-base i København blev lanceret i 2011 som et led i udfasningen af selskabets MD80-fly.
SAS’ flåde i dag:
Flytype | Antal | Antal sæder |
Airbus A319 | 4 | 141 |
Airbus A320 | 13 | 168 |
Airbus A321 | 8 | 198 |
Boeing 737-600 | 24 | 123 |
Boeing 737-700 | 30 | 141 |
Boeing 737-800 | 29 | 181 |
Airbus A330/A330E | 8 | 266 |
Airbus A340 | 8 | 245 |
SAS’ flåde betjent af underleverandører:
Flytype | Antal | Antal sæder |
CRJ900 | 19 | 88/90 |
ATR72 | 15 | 70 |
Boeing 737-700 | 1 | 60 |
Kilde: planespotters.net/SAS
Relaterede artikler:
SAS snart klar med ny flådestrategi
Første Airbus A320neo på besøg hos SAS
Sponsoreret link:
Søger du af og til efter flybilletter fra Finland, Sverige eller Norge? – Travelmarket har sites i alle de tre lande, og du kan finde halvat lennot, flygresor eller flybilletter på de forskellige Travelmarketsider. Vil du spare 55 % på din næste kør selv ferie? Så søg efter ferieboliger på prissammenligningssiden travelmarket.dk. Planlægger du en forlænget weekend i en europæisk storby |