Bombardier CRJ900 opereret på vegne af SAS.

SAS udvider mod øst fra København

Københavns Lufthavn får en endnu stærkere rolle som “hub“ lufthavn for SAS mod de voksende markeder i Østeuropa. Derimod flyver SAS udenom Københavns Lufthavn på en lang række nye sæsonprægede fritidsruter fra norske og svenske lufthavne til destinationer i Sydeuropa.

I luftfarten opererer man med et begreb, der hedder “hub“ and “spokes“. Begrebet blev oprindeligt defineret af amerikanskeDelta Air Lines tilbage i 1955.

Begrebet er opkaldt efter et cykelhjul, der har et centralt nav forbundet med en række eger. Oversat til luftfart betyder det, at navet er et central trafikknudepunkt, hvor trafikken dirigeres igennem. I et ægte “hub and spoke“ trafiksystem flyves hovedparten af trafikken via det centrale hub, mens der kun er få ruter direkte mellem de enkelte spokes.

Københavns Lufthavn har i en lang årrække i et reguleret marked haft en central rolle som skandinavisk hub. Denne rolle er blevet kraftigt undermineret gennem øget konkurrence og etableringen af lavprisflyselskaber som eksempelvis Norwegian, der baserer sig på “point-to-point“ trafik.

SAS har hidtil været en særdeles vigtig “hub-carrier“ for Københavns Lufthavn. Men medsidste uges annoncering af 21 nye SAS-ruter i 2012 skal kun fem herafopereres fra Københavns Lufthavn. De øvrige ruter er fra især norske, men også svenske lufthavne direkte til en række sydeuropæiske destinationer.

Satser på Polen

Fra København blev der annonceret nye helårsruter til Kaliningrad i Rusland samt Katowice i Polen. Den seneste SAS-ruteåbning fra København var i øvrigt til den polske by Wroclaw , ligesom SAS også på det seneste har opgraderet frekvenserne på ruten fra København til Poznan.

Dermed understreger SAS, at der satses kraftigt på Københavns Lufthavn som skandinavisk hub til trafikken mod de vigtige markeder i Østeuropa. Med den kommende rute til Katowice vil SAS fra 2012 flyve til fem destinationer i Polen alene.

Mens man i Københavns Lufthavn kan glæde sig over de nye ruter til Østeruopa, der naturligvis pynter på rutekortet, må man samtidig konstatere, at SAS flyver nordmænd og svenskere udenom lufthavnen direkte til de mange populære feriedestinationer i Sydeuropa.

Vil vinde marked tilbage

Det skandinaviske flyselskab har gennem Core SAS-programmet reduceret enhedsomkostningerne med 23 % gennem de seneste to år. Det har betydet, at selskabets omkostningsbase kan retfærdiggøre, at man atter giver sig i kast med fritidsruterne til Sydeuropa, der har været stærkt underskudsgivende med det tidligere omkostningsniveau.

At etableringen af de mange nye fritidsruter primært sker i Norgeskyldes nok, at SAS ønsker at vinde noget af det marked tilbage, som det norske lavprisflyselskab Norwegian har erobret, da SAS i 2009 måtte skære voldsomt i kapaciteten.

Det er da også primært sæsonruter, at SAS åbner fra Oslo, Bergen og Stavanger i den kommende sommer. Sæsonruter, der muliggøres af, at kapaciteten i sommermånederne fjernes fra nogle af forretnings-ruterne, der typisk har lavere efterspørgsel fra juni til og med august.

Med det ændrer dog ikke billedet af, at Københavns Lufthavn har haft sin storhedstid i SAS-trafiksystemet under det stærkt regulerede marked indtil begyndelsen af 1990´erne. Derfor må den danske hovedstadslufthavn “nøjes“ med helårsruterne mod øst opereret med 88-sæders regionale Bombardier CRJ900 fly, mens det store Boeing 737-fly overflyver Kastrup på vej fra Norge og Sverige mod Sydeuropa.