Airbus A320-200 fra SAS. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo)

SAS vender tilbage på nordisk hovedstadsrute

I slutningen af oktober vil SAS genoptage ruten mellem Oslo og Helsinki i konkurrence med Finnair og Norwegian. Ruten har ikke været fløjet siden marts 2020.

Fra søndag den 29. oktober bliver det atter muligt at flyve med SAS fra Oslo til Helsinki. Ruten har ikke været opereret siden den 9. marts 2020, hvor COVID-19-udbruddet medførte, at SAS måtte lukke hovedparten af rutenettet ned.

SAS har allerede genoprettet det meste af rutenetværket, og ruten mellem de to nordiske hovedstæder er en af de sidste regionale ruter, der kommer tilbage i netværket. SAS vil flyve seks gange om ugen med en Airbus A320-200, men tidtabellen er ikke optimal, når man tager i betragtning, at der kun bliver én daglig rundtur.

Der flyves fra Oslo kl. 08.00 0m morgenen fra mandag til onsdag, mens der flyves kl. 10.05 torsdag og fredag samt kl. 10.25 om søndagen. Den modsatte vej tilbydes afgange kl. 11.05 på ugens tre første dage, kl. 13.15 om torsdag og fredagen og kl. 13.30 om søndagen.

Selvom tidtabellen ikke er optimal, er der glæde hos lufthavnsoperatøren Finavia, der driver Helsinki Airport.

“Finlands forbindelser til de nordiske hovedstæder vil blive endnu bedre, når SAS begynder at flyve fra Helsinki Lufthavn til Oslo. Ruten er en meget velkommen tilføjelse til flyselskabets allerede omfattende ruteudbud fra Finavia-lufthavne,” siger Petri Vuori, direktør for ruteudvikling hos Finavia.

I hård konkurrence med Finnair og Norwegian
Med tilføjelsen af Oslo som destination fra Helsinki Airport flyver SAS igen til alle tre skandinaviske hovedstæder fra den finske storlufthavn. Herudover flyver SAS også til Stockholm-Arlanda fra både Turku og Vaasa.

SAS må dog imødese markant konkurrence, når man vender tilbage på ruten fra Helsinki til Oslo. Finnair flyver fire gange dagligt alle ugens dage med et mix af Airbus A320 og Embraer E190, mens Norwegian tilbyder seks ugentlige afgange med Boeing 737-800.

SAS har tidligere haft en større operation i Finland, da man ejede det finske flyselskab Blue1, der siden 2012 blev fuldt integreret som et produktionsselskab i SAS-koncernen. Det betød efterfølgende, at SAS fjernede de europæiske ruter fra Finland, og til sidst blev der også kraftigt reduceret i antallet af regionale ruter til Skandinavien fra flere finske provinslufthavne.

 

Relaterede artikler:

SAS satser igen på Finland

Hændelse med fly fra SAS og Finnair undersøges

SAS opgiver finske Europa-ruter