SAS vil næste år åbne langruter til USA og Asien fra Oslo og Stockholm. Det bryder med selskabets årelange tradition om, at Københavns Lufthavn er det primære udgangspunkt for den oversøiske trafik.
SAS er nu parat til at rokke ved en af grundpillerne i det fællesskandinaviske flyselskabs set-up. Københavns Lufthavn skal således ikke længere være det primære knudepunkt for selskabets oversøiske trafik. I dag har Oslo kun en rute til New York, mens Stockholm har ruter til New York og Chicago. Resten af SAS’ oversøiske ruter udgår fra Københavns Lufthavn. Sådan har det været i rigtig mange år. Det har ganske enkelt været en del af ”magtdelingen” mellem de tre ejerlande bag SAS.
Men det vil man nu gøre op med. I den halvårsmeddelelse, som SAS udsendte onsdag morgen, står der nemlig, at man i efteråret 2015 vil åbne langdistanceruter fra Oslo og Stockholm til Nordamerika og Asien.
Styrke udbuddet
Det er nye besparelser på op til en milliard svenske kroner, som skal bane vejen for langruteåbningerne. De skal være en form for gulerod for især de norske og svenske ansatte.
”Når besparelserne bliver gennemført, ser vi en mulighed for yderligere at styrke udbuddet af flyruter til Skandinaviens hyppige rejsende gennem initiativer såsom en udvidelse af SAS interkontinentale ruteudbud. Vi planlægger nye direkte ruter fra Oslo og Stockholm til Nordamerika og Asien, med start i efteråret 2015,“siger Rickard Gustafson, koncerndirektør for SAS.
Selskabet kom ud af andet kvartal i sit forskudte regnskabsår med et minus på 1,078 mia. svenske kroner. Det er adskillige hundrede millioner kroner værre end analytikerne havde forventet. Samme kvartal sidste år bød kun på et underskud på 329 mio. svenske kroner. Omsætningen faldt fra 9,9 mia. svenske kroner sidste år til knap 8,5 mia. svenske kroner i år.