SAS vil flyve MD-80’er på museum

SAS ønsker, at selskabets sidste MD-80’er skal doneres til SAS-museet i Oslo.

Efterhånden som SAS’ MD-80’ere har forladt flåden, er de et for et blevet fløjet over Atlanten for at blive demonteret og opmagasineret i USA. De resterende MD-80’ere er solgt til Delta Air Lines hver og én, men nu er der noget, der tyder på, at ét enkelt eksemplar fra SAS’ enorme flåde af MD-80-fly forbliver på skandinavisk jord.

SAS nærer nemlig et ønske om, at donere det sidste MD-80-fly, SE-DIR, til SAS Museet i Oslo.

”DC-9- og MD-80-flåden har været en central del af SAS’ historie, og det ville være dejligt, hvis vi kunne gemme et stykke af historien ved at sætte et fly på museum,” fortæller Tormod Sandstø, pressekontakt hos SAS i Norge, til CHECK-IN.dk.

SAS Museet, der ligger i Gardermoen ved Oslo Lufthavn, viser og fortæller hele SAS-historien om selskabets flyvninger og flyvemaskinerne gennem tiderne. Imidlertid har museet intet SAS-fly stående, hvorfor en placering af en MD-80’er ved dette museum ville være ideelt sammenlignet med en opmagasinering i USA.

Intet besluttet endnu
Tormod Sandstø understreger dog, at der endnu ikke er taget nogen endelig beslutning om at placere SE-DIR ved museet i Oslo-lufthavnen. At sætte et passagerfly på museum er forbundet med en lang række praktiske foranstaltninger og økonomiske aspekter, som SAS nu er ved at overveje.

Hvis det lykkedes for SAS at sende MD-80’eren på museum, vil det være første gang siden 1974, at selskabet donerer et fly til museumsbrug. I 1974 blev Caravellen Finn Viking doneret til Teknisk Museum i Oslo, hvor flyet i dag kan besigtiges.

Herhjemme kan SAS-Caravellen Ulf Viking besigtiges på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør.

SE-DIR har navnet Nora Viking og kom ind i SAS-flåden den 30. april 1991. SE-DIR når dermed at have fløjet med selskabet i 22,5 år, når MD-80’erne flyver for sidste gang med SAS den 26. oktober.