Fly fra Spirit Airlines i Fort Lauderdale Airport. (Foto: YES Market Media | shutterstock.com)

Sender 270 piloter på orlov og degraderer yderligere 140

Spirit Airlines er i økonomiske problemer, og nu sender man 270 piloter på orlov, mens man degraderer yderligere 140. Piloternes fagforening kritiserer.

Spirit Airlines har mandag oplyst, at man sender omkring 270 piloter på orlov, mens man samtidig degraderer 140 piloter. Det skyldes, at man ønsker en slankere arbejdsstyrke, som passer til et lavere antal afgange.

Piloternes orlov træder i kraft per 1. november, mens degradering af kaptajner kommer til at ske den 1. oktober, har det amerikanske lavprisflyselskab oplyst til Reuters.

”Vi tager de nødvendige skridt for at sikre, at vi kan operere så effektivt som muligt som en del af vores indsats for at vende underskud til overskud,” lyder det fra flyselskabet.

Var under rekonstruktion
Udmeldingen kommer i en tid, hvor Spirit er i gang med at rebrande sig som et premium-flyselskab. Sidste november søgte selskabet konkursbeskyttelse under de amerikanske Chapter 11-regler med henblik på en rekonstruktion.

I marts oplyste selskabet ifølge Reuters, at den finansielle rekonstruktion havde nedbragt selskabets gæld med 795 millioner dollars (5,1 milliarder kroner) ved at omdanne gæld til egenkapital. Selskabet modtog også en egenkapitalinvestering på 350 millioner dollars fra eksisterende investorer til at støtte fremtidige initiativer.

Den nye strategi om at blive et premium-selskab skyldes, at flyselskaber, som tilbyder full-service-produkter, og hvor husstande med mellemstore eller høje indtægter er hovedmålgruppen, har set den største vækst siden pandemien.

Fagforening kritiserer
Mens det hårdtprøvede flyselskab altså prøver at redde sig selv med den aktuelle bølge af degraderinger og orlov, kritiserer kaptajn Ryan Muller, som er formand for Spirits afdeling af fagforeningen Air Line Pilots Association, beslutningen.

Han siger således, at i takt med, at Spirit skrumper, forringes værdien af anciennitet og karrieremuligheder for flyselskabets piloter. Han siger yderligere, at de nuværende hjemsendelser og degraderinger er den tredje runde, som man har gennemgået siden september 2024.

Fra fagforeningen lyder det, at man aktuelt arbejder på et nyt og tredje aftalememorandum om at mindske hjemsendelserne. Her vil man først og fremmest forsøge at finde frivillige løsninger, som på én gang kan mindske antallet af hjemsendelser og beskytte piloternes karriere.

 

Relaterede artikler:

Spirit flyver videre under konkursbeskyttelse

Aflyser stor luftfartsfusion i USA

Føderal dommer blokerer stor luftfartsfusion