Airbus A380-800 fra Malaysia Airlines. (Foto: Alex Beltyukov - CC 3.0)

SIA og Malaysia Airlines vil drive ruter sammen

Singapore Airlines og Malaysia Airlines indgår aftale om at drive ruterne mellem Singapore og Malaysia i fællesskab samt udvide samarbejdet om andre ruter.

Malaysia Airlines og Singapore Airlines indgik i sommer en aftale om at styrke samarbejdet mellem de to selskaber. Nu bliver samarbejdet en realitet, da selskaberne har indgået en omfattende partnerskabsaftale.

Den nye aftale indebærer, at flyvninger mellem Singapore og Malaysia fremover vil blive drevet af Malaysia Airlines og Singapore Airlines i en fælles forretning, hvor indtægterne deles. De to selskaber vil også koordinere flyplanerne på ruten for at give kunderne flere valgmuligheder og frekvenser.

Som en del af aftalen planlægger Malaysia Airlines og Singapore Airlines også at tilbyde fælles priser, tilpasse firmaaftaler og se på mulighederne for at knytte de to selskabers frequent flyer-programmer sammen.

Den nye aftale inkluderer også Singapore Airlines datterselskaber SilkAir og Scoot samt Firefly, som er et søsterselskab til Malaysia Airlines.

Udvidet codeshare-samarbejde
Udover samarbejdet om ruter mellem de to nabolande, vil de to nationale flyselskaber også udvide deres eksisterende codeshare-samarbejde til at omfatte flere ruter. I dag har de to codeshare-aftaler på ruterne mellem Singapore og Kuala Lumpur, Kota Kinabalu, Kuching og Penang.

Under den nye samarbejdsaftale vil Singapore Airlines og SilkAir også få et codeshare på Malaysia Airlines indenrigsflyvninger og dermed betjene i alt 16 destinationer i Malaysia. Til gengæld vil Malaysia Airlines gradvist få codeshare på flyvninger mellem Singapore og Malaysia, Europa, Sydafrika samt destinationer, så snart man har fået de nødvendige godkendelser.

De to sydøstasiatiske flyselskaber har endvidere aftalt at samarbejde om fælles markedsføringsaktiviteter for at øge turismen til Malaysia og Singapore via langdistanceruter.

Mangeårig økonomisk krise
Malaysia Airlines har gennem flere år har været i økonomisk krise, og en femårig turnaround-plan, som blev iværksat i 2014, skulle have ført til, at flyselskabet igen fik overskud i 2018. Det lykkedes imidlertid ikke, og 2019 har også vist sig at være et år med store udfordringer for Malaysia Airlines.

Malaysia Airlines mangeårige økonomiske vanskeligheder blev yderligere forværret, da selskabet i 2014 blev ramt af to flykatastrofer. Først forsvandt et Boeing 777-200ER-fly med rutenummer MH370 på en flyvning fra Kuala Lumpur til Beijing, og kort efter blev et andet Boeing 777-200-fly med rutenummer MH017 på en flyvning fra Amsterdam til Kuala Lumpur skudt ned over det østlige Ukraine af pro-russiske oprørere. Ulykkerne kostede tilsammen 537 mennesker livet.

For nyligt skrev et lokalt medie i Malaysia, at der også har været ført forhandlinger på højt plan om et delvist salg af Malaysia Airlines til Japan Airlines. Historien blev dog ikke bekræftet af de to flyselskaber.

 

Relaterede artikler:

Malaysia Airlines bejler til Japan Airlines

Kan Malaysia-Singapore Airlines genopstå?

Malaysia Airlines gør klar til ny fremtid