SAS tog tirsdag afsked med det ofte udskældte A340-reservefly LN-RKP, der gennem fem og et halvt år vikarierede for de faste fly på langdistanceruterne.
Tirsdag formiddag kl. 10.09 lettede et A340-fly fra SAS med rutenummer SK9155 fra Københavns Lufthavn. Destinationen var Tarbes–Lourdes–Pyrénées Airport i det sydlige Frankrig, hvor langdistanceflyet landede to timer og 17 minutter senere.
Der var ikke tale om en sædvanlig ruteflyvning, men i stedet en positioneringsflyvning med LN-RKP, der har været i tro tjeneste hos SAS i de seneste fem og et halvt år. Nu ender det mere end 22 år gamle fly, der blev døbt Torfinn Viking hos SAS, sine dage på flykirkegården hos Tarmac Aerosave. Her skal de flydele, der kan genanvendes, afmonteres og sidenhen benyttes til reservedele.
Det aldrende A340-fly blev taget ud af drift den 19. juli samtidig med, at en splinterny Airbus A330-30oE var blevet leveret og indsat i trafikken for SAS. Det nye fly med registreringen SE-REH debuterede samme dato på SK927 fra København til Boston.
Fik rolle som reservefly
LN-RKP blev leveret til SAS den 5. november 2013 og var tiltænkt rollen som reservefly, efter at SAS året før havde oplevet en mareridtssommer med utallige forsinkelser og aflysninger som følge af tekniske problemer med langdistanceflyene. Oprindeligt blev flyet leaset for en seksårig periode, men i foråret 2017 valgte SAS at købe flyet, da motorer og øvrige komponenter var i god stand og egnede sig til reservedele.
Før flyet kom til SAS, havde det været i drift for chilenske LAN Airlines i perioden fra 6. juli 2007 og frem til 16. december 2012. Derfor blev det også ofte omtalt som LAN-flyet.
Første operatør var Air Canada, der fik flyet leveret den 27. marts 1997 i en konfiguration med 30 Business Class-sæder og 252 i Economy Class-sektionen. I LAN Chile-perioden blev flyet omkonfigureret til 42 Business Class og 218 Economy Class.
SAS valgte at beholde Business Class-sektionen, da flyet blev leveret i slutningen af 2013, og begejstringen var stor hos kunderne, der pludselig havde adgang til et Business Class.produkt med full flatbeds, hvilket først blev installeret i SAS´ egne fly et par år senere. Til gengæld var kunderne utilfredse med, at der ikke var et Plus-produkt ombord, og i begyndelsen af 2016 blev der installeret SAS Plus-kabiner med de stole, der blev taget ud fra de øvrige langdistancefly i forbindelse med opgraderingen af kabinerne.
Kritik af LAN-flyet
Efter SAS havde fået installeret de nye Business Class-kabiner var kunderne ikke længere begejstrede, når LN-RKP som reservefly blev indsat på ruter, hvor man havde set frem til et helt nyt 1-2-1 Business Class-produkt, og klagerne over flyet voksede.
Det hang også sammen med, at der ikke var installeret skærme i Plus-sæderne, hvor der i stedet blev udlevet iPads til kunderne.
Herudover var der ofte problemer med sædeindstillingen i Business Class-sektionen tillige med et ustabilt IFE-system. SAS måtte gentagne gange rykke ud med beklagelser, når kunderne klagede.
“Det er naturligvis ærgerligt, hvis der er kunder, der bliver kede af at komme med på reserveflyet, men vi ved, at mange af vores kunder eksempelvis skal nå vigtige møder, og der mener vi, at reserveflyet er et godt alternativ i forhold til at ombooke til andre selskaber, hvor vi ikke kan garantere samme plads eller være nødt til at aflyse flyvningen,” sagde pressechef Mariam Skovfoged i foråret 2017 som svar på stigende kritik af reserveflyet.
Relaterede artikler: