Finnair-fly i Beijing Capital Airport. (Foto: Ameco)

Skjult passagerfremgang hos Finnair

Selvom der var 6.000 færre passagerer hos Finnair i februar i forhold til januar, så var der alligevel tale om en fremgang på 8,7 procent korrigeret for tre færre dage i februar. Asien-trafikken er udfordret.

I februar var der 443.000 passagerer, der havde valgt at flyve med Finnair på selskabets indenrigsruter, europæiske ruter samt på de oversøiske ruter til Asien og Nordamerika.

Det var lidt færre end i januar, hvor 451.300 passagerer havde købt billet til en Finnair-flyvning. Men korrigeret for forskellen mellem 31 kalenderdage i januar og blot 28 i februar, var der reelt tale om en skjult passagerfremgang på 8,7 procent.

En af årsagerne til den underliggende fremgang er bortfaldet af coronarestriktioner i en række lande, selvom Finnair stadig er ramt af restriktioner på nogle af hovedmarkederne.

“COVID-19-påvirkningen, herunder de strenge rejserestriktioner, der er pålagt af flere lande på grund af omikronvarianten, påvirkede stadig alle passagertrafiktal. Det var særligt synligt i de nordatlantiske og asiatiske tal, selvom rejser fra både Finland og Sverige til USA og eksempelvis Thailand åbnede i november og dermed øgede antallet af passagerer, som Finnair befordrede,” skriver Finnair i en pressemeddelelse.

Asien-trafikken kraftigt udfordret
Effekten af krisen i Ukraine kunne ikke aflæses i februars trafiktal, hvilket vil ændre sig i marts. Finnair har nemlig suspenderet flere Asien-ruter og reduceret frekvenserne på andre ruter, da det ikke er muligt at flyve over russisk luftrum som følge af Ruslands modsanktioner mod Finland og andre EU-lande.

Netop Asien er et vigtigt marked for Finnair, og i februar var 31.300 af det samlede antal passagerer rejsende til og fra Asien, selvom de blot udgjorde 7,1 procent af passagererne. Før coronapandemien var hvert femte kunde hos Finnair en Asien-rejsende, da selskabet i februar 2019 transporterede 995.000 passagerer, hvoraf 190.000 blev registreret på Asien-ruterne.

Februars samlede trafiktal viser, at det indtil videre er lykkedes at hente omkring 45 procent af passagererne tilbage efter coronapandemien, og dermed er der stadig en lang rejse forude i forhold til at genetablere trafikken. En udfordring der ikke er blevet mindre af Ukraine-krisen og de stigende brændstofpriser.

 

Relaterede artikler:

Rusland-beslutning udfordrer Finnairs økonomi

Finnair suspenderer Asien-ruter over Rusland

Færre Finnair-passagerer i 2021 end i 2020