En Airbus A330-300 fra Finnair. (Foto: lasta29)

Rusland-beslutning udfordrer Finnairs økonomi

Finnair har valgt at droppe en række flyvninger, der gør brug af russisk luftrum. Beslutningen kan potentielt få stor økonomisk betydning for flyselskabet, lyder det fra koncernchef Topi Manner.

Ligesom Danmark og en række andre lande besluttede Finland søndag at forbyde russiske operationer i landets luftrum. Flyselskabet Finnair forventer, at beslutningen vil få den konsekvens, at Rusland som modsvar vil forbyde finske flyselskaber at gøre brug af det russiske luftrum.

Det fik derfor Finnair til præventivt at aflyse en del af selskabets flyvninger, hvilket betyder, at flyselskabet har droppet afgangene til to russiske destinationer samt suspenderet flere vigtige Asien-ruter, da en del af flyvningen foregår i russisk luftrum.

Finnair vil indtil videre ikke flyve fra Helsinki til hverken Moskva eller Sankt Petersborg. Derudover aflyses flyvninger til Seoul, Osaka, Tokyo, Shanghai og Guangzhou også. Aflysningerne gælder fra den 28. februar og frem til den 6. marts.

Ikke økonomisk bæredygtigt
Lukningen af ruterne får økonomiske konsekvenser for det finske flyselskab, da netop trafikken til Asien spiller en vigtig rolle for Finnair. Flyselskabet oplyser selv, at de økonomiske konsekvenser vil være ”betydelige”, især hvis situationen fortsætter i længere tid.

I første omgang betyder udviklingen, at Finnair trækker selskabets guidance for årets første kvartal samt for de operationelle omstændigheder i anden halvdel af 2022 tilbage. En guidance er et selskabs eget bud på, hvordan den økonomiske situation vil udvikle sig. Flyselskabet udgav denne i forbindelse med regnskabet for fjerde kvartal af 2021.

Ifølge Finnair er selskabet i øjeblikket desuden ved at udarbejde nye trafik- og spareplaner, der kan tages i brug i tilfælde af, at situationen bliver af længere varighed. Det fortæller selskabets koncerndirektør Topi Manner.

”Vi implementerer vores beredskabsplan, da situationen har en betydelig indvirkning på Finnair. At omgå det russiske luftrum forlænger flyvetiden til Asien betydeligt, og derfor er driften af ​​de fleste vores passager- og fragtflyvninger til Asien ikke økonomisk bæredygtig eller konkurrencedygtig.”

Har stærk likviditet
Flyselskabet oplyser, at selvom beslutningen om at undgå russisk luftrum får konsekvenser for Asien-ruterne, oplever selskabet et stigende antal bookinger på de europæiske og nordamerikanske markeder i takt med at COVID-19-pandemien aftager.

Koncernchef Topi Manner fortæller, at Finnair dog fortsat har en stærk likviditet, som kan komme selskabet til gode. Derudover får selskabet også opbakning fra den finske stat, der ejer størstedelen af flyselskabet.

“På trods af de massive negative økonomiske konsekvenser, som pandemien havde på os, er vores likviditet stadig stærk, cirka 1,7 milliarder euro (12,6 milliarder kroner) ved udgangen af ​​2021. Dette inkluderer det i øjeblikket endnu ikke udbetalte hybridlån på 400 millioner euro (2,9 milliarder euro) ydet af Finland, som også understøtter vores egenkapital.”

”Den statslige ejer har udtalt, at Finnair er et selskab af strategisk interesse. Under disse nye omstændigheder føler vi som virksomhed, at fungerende flyforbindelser er endnu vigtigere for den finske økonomi, sikkerhed og forsyningssikkerhed. Virksomheden overvejer forskellige løsninger, hvis situationen bliver længere, og vi har en aktiv dialog med staten Finland.”

 

Relaterede artikler:

Finnair suspenderer Asien-ruter over Rusland

Danmark og EU lukker luftrummet for russiske fly

Fly til Moskva vendte om og landede i København