Efter et af Boeings 777X-testfly havde været på vingerne, opdagede producenten revner i et af de komponenter, hvormed motoren er fastgjort til vingen. Det samme gælder for to andre fly.
Det er ikke nemt at være Boeing i disse dage. I juli kom det frem, at de civile luftfartsmyndigheder i USA – Federal Aviation Administration – havde sagt god for, at prøveflyvninger med 777X-flyene kunne påbegyndes, hvilket blev betragtet som en vigtig milepæl for den udfordrede flyproducent.
Flyvningerne skulle nemlig bane vejen for den certificering, der er nødvendig for at kunne flyve med passagerer. Det er meningen, at Boeing skal levere de første 777X-fly til kunderne i løbet af 2025, hvilket er en forsinkelse på flere år i forhold til den oprindelige plan.
I denne uge meldte der sig dog atter en udfordring på banen, som den amerikanske flyproducent bliver nødt til at tackle.
Indstillet øjeblikkeligt
I kølvandet på en fem timer og 31 minutter lang flyvning, som Boeings tredje 777X-testfly, der betegnes som WH003 og har registreringen N779XY, foretog fra Kona International Airport (KOA) på Hawaii torsdag i den forgangne uge blev Boeing opmærksom på, at man står i en ny situation.
Da ansatte efterfølgende gik flyet igennem, bed de nemlig mærke i, at der var revner i et af de såkaldte thrust links. Det er et af de kritiske punkter, hvor motoren er fastgjort til vingen. En senere inspektion afslørede et lignende problem på de to andre prøvefly, som Boeing gør brug af.
Den opdagelse fik flyproducenten til øjeblikkeligt at indstille prøveflyvningerne, indtil man har en løsning på plads således, at Boeing kan garantere, at alt er i orden med de GE Aerospace GE9X-motorer, der benyttes til flyvningerne.
Er i kontakt med myndighederne
De to andre prøvefly – WH001 og WH002 – befinder sig på Boeings faciliteter i Everett og Seattle, hvor der foretages vedligehold på dem. Selskabet bekræfter desuden, at man er i kontakt med landets civile luftfartsmyndigheder,
”Som led i den planlagte vedligeholdelse blev vi opmærksomme på en komponent, der ikke fungerede efter hensigten. Vores team udskifter den nu, og lærer af det. Vi vil genoptage prøveflyvningerne, når alt er i orden,“ lyder det ifølge The Air Current.
“Vi havde ikke planlagt nogle prøveflyvninger i den nærmere fremtid, da flyene skal vedligeholdes. Vi orienterer løbende Federal Aviation Administration om sagen, ligesom vi har oplyst vores kunder herom. ”
Relaterede artikler:
Boeing 777X endelig klar til certificeringsprogram