Slut med traditionelle rejsekataloger

Mange skovområder er gennem tiden gået tabt for at skabe træmasse til produktion af tusindvis af rejsekataloger. Fortidens rejsekataloger var ‘moppedrenge’, der både belastede miljøet og postbudenes fysik. Det er dog slut nu. Internettet har taget over, melder Star Tour, der fremover vil udgive et såkaldt ‘magalog’.

“Rejsekataloget er dødt og begravet“ er overskriften i en pressemeddelelse fra Star Tour. Anledningen er, at selskabet for første gang går en sommer i møde uden at have et traditionelt rejsekatalog at tilbyde kunderne. I stedet tilbyder man et helt nyt format, der skal tjene mere som inspiration fremfor værktøj til bestilling af rejsen. Så helt dødt og begravet er papirformatet ingenlunde.

“For ti år siden trykte vi en halv million rejsekataloger på 400-500 sider, for fem år siden var tallet 200.000, og i år har vi droppet det kendte katalog helt og i stedet lavet det, vi kalder et ”Magalog”, altså en blanding af et magasin og et katalog, der i højere grad er ment som inspiration og appetitvækker på 100 sider, og som trykkes i knapt 100.000 eksemplarer,“ fortæller Stig Elling, der er salgsdirektør i Star Tour.

Undersøgelserviser, at 60 % af Star Tour-kunderne køber rejsen over nettet, mens hele 90 % bruger nettet til at hente inspiration og til research i processen med at finde frem til næste feriemål.

Star Tour har omkring 175.000 besøgende på hjemmesiden startour.dk hver uge. Her har hjemmesiden den klare fordel, at kunderne har adgang til film fra rejsemålene, fotos, bedømmelser fra andre kunder, nyttige tips, booking af udflugter og meget mere. Herudover er informationerne og priserne på nettet altid opdaterede.

“Selvom jeg selv, og mange af vores trofaste kunder, sørger lidt over tabet af det gode gamle katalog og hele stemningen omkring at sidde sammen og studere det sidste nye, så må jeg erkende, at den fagre nye verden har overtaget mange af de funktioner, som kataloget havde, og derfor er der ingen logik eller økonomi i at trykke hundrede tusindvis af tykke, dyre papirkataloger længere, og desuden er udviklingen i tråd med vores fokus på miljøet,“ mener Stig Elling.

På rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk tilbydes der i dag adgang til at bestille rejsekataloger hos lidt mere end 50 rejsearrangører. Detteantal var for få år siden meget højere, men mange traditionelle trykte kataloger er afløst af E-kataloger og selskabernes hjemmesider.

Foto: Star Tour kalder det et “Magalog“ . Det er en inspirerende guide fremfor et traditionelt rejsekatalog.