En Boeing 737 MAX 8 fra det tjekkiske flyselskab Smartwings. Foto: Anna Zvereva

Smartwings først i luften med recertificeret MAX i Europa

Smartwings har planlagt en afgang med Boeing 737 MAX i slutningen af februar, og dermed vil det tjekkiske selskab som det første i Europa tage flytypen i brug efter den lange grounding.

Senere i februar vil Boeing 737 MAX efter alt at dømme være tilbage i det europæiske luftrum.

Det tjekkiske flyselskab Smartwings vil som det første flyselskab i Europa sende den ulykkesramte flytype tilbage i kommerciel drift efter en næsten to år lang grounding. Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, EASA, godkendte flytypen 27. januar, hvormed flyselskaberne igen har fået mulighed for at bruge flyet.

The aeronetwork skriver, at det tjekkiske flyselskab den 20. februar vil benytte Boeing 737 MAX 8 fra Prag til Las Palmas, selvom der tidligere har været oplyst, at første afgang skulle være den 25. februar fra Prag til Palma de Mallorca. Afgangen til Mallorca med MAX-flyet er flyttet ind i marts måned, og her vil Smartwings efter planen også flyve til Málaga, Tenerife, Hurghada og Marsa Alam med 737 MAX 8.

Selv om Smartwings har planlagt afgang med MAX, er det ikke en selvfølge, at det bliver en realitet på det planlagte tidspunkt. Der kan nå at ske ændringer i tidtabellerne flere gange som følge af eksempelvis tekniske udfordringer og coronapandemien. Hver enkelt operatør af MAX skal eksempelvis selv sørge for tilstrækkelig træning af besætningen, før flyet må gå på vingerne.

EASA holder skarpt øje med MAX
EASA groundede Boeing 737 MAX i marts 2019 efter to fatale ulykker med flytypen i Indonesien og Etiopien, der tilsammen kostede 346 mennesker livet. Da EASA ophævede flyveforbuddet, lød det, at der var fuld tillid til flyet efter en grundig gennemgang. Agenturet vil dog fortsætte med at overvåge MAX-flyene nøje, når de igen flyver.

Og Smartwings vil altså, som situationer ser ud nu, blive det første europæiske flyselskab, der genoptager driften af MAX. Det tjekkiske flyselskab har en flåde på otte Boeing 737 MAX 8, og der er yderligere 32 i ordre hos den amerikanske flyproducent. De forventes leveret i løbet af de kommende fire år.

Smartwings fik leveret sin første MAX i januar 2018, og flytypen nåede således at være aktiv hos selskabet i lidt over et år inden groundingen.

Tvivlsomme MAX-flyvninger
Data fra OAG viser desuden – ifølge Routes Online – at både Norwegian og Icelandair planlægger at sende Boeing 737 MAX i luften i begyndelsen af marts.

Det er dog meget tvivlsomt, om det bliver en realitet. Norwegian har tidligere afvist, at MAX’en indgår i planerne for sommertrafikprogrammet, og Icelandair meldte tirsdag ud, at man forventer at Boeing 737 MAX kan komme på vingerne i løbet af andet kvartal af 2021.

 

Relaterede artikler:

Boeing 737 MAX må atter flyve i Europa

Boeing 737 MAX i sikkerhedslanding

Onsdag flyver Boeing 737 MAX igen