Nyproducerede Boeing 737 MAX parkeret hos den amerikanske flyproducent. (Foto: SounderBruce | CC 4.0)

Boeing 737 MAX må atter flyve i Europa

De europæiske luftfartsmyndigheder, EASA, har onsdag godkendt, at Boeing 737 MAX igen må flyve i Europa efter at have været henvist til jorden i 22 måneder.

Boeing 737 MAX må igen flyve i europæisk luftrum.

Det meddeler Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, EASA, onsdag i en pressemeddelelse. Flytypen er vurderet til igen at være sikker at sende retur i luften i Europa. EASA ophæver dermed et 22 måneder langt flyveforbud mod MAX’en, der var involveret i dødsulykker i Indonesien og Etiopien med i alt 346 tabte menneskeliv til følge.

”Vi har nået en betydelig milepæl på en lang vej. Efter en omfattende analyse foretaget af EASA har vi fastslået, at 737 MAX sikkert kan vende tilbage i drift,” siger Patrick Ky, administrerende direktør i EASA.

”Denne vurdering blev udført helt uafhængig af Boeing eller Federal Aviation Administration (FAA) og uden noget økonomisk eller politisk pres. Vi stillede grundige spørgsmål, indtil vi fik svar, og pressede på for løsninger, der opfyldte vores krævende sikkerhedskrav. Vi gennemførte vores egne flyvetests og simulatorsessioner og stolede ikke på andre til at gøre dette for os.”

Vil skarpt overvåge flyvninger
Patrick Ky siger, at der er fuld tillid til flytypen, og at der er foretaget en grundig gennemgang af alt lige fra cockpitsoftware til vedligeholdelseskontrol og pilotuddannelse.

”Lad mig slå helt fast, at denne rejse ikke ender her. Vi har fuld tillid til, at flyet er sikkert, hvilket er en forudsætning for, at vi kan godkende det. Men vi vil fortsætte med at overvåge 737 MAX-operationer nøje, når flyet genoptager driften,” siger han og tilføjer, at Boeing har forpligtet sig til at arbejde videre med flyet for at opnå et endnu højere sikkerhedsniveau.

De amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, var de første til at ophæve flyveforbuddet mod Boeing 737 MAX. Dette skete i november 2020 – efterfulgt af Brasilien og senest Canada i sidste uge. Kina var det første land til at grounde MAX’en for snart to år siden, men det har endnu ikke givet grønt lys til flytypen.

Pårørende til ofre for de to dødsulykker med Boeing 737 MAX har ifølge nyhedsbureauet Reuters kraftigt kritiseret, at myndighederne igen godkender flyet til at komme i luften.

Tidspunkt for første MAX-flyvning er uvist
Selv om EASA nu – via en såkaldt AD-note (Airworthiness Directive) – har givet grønt lys til, at Boeing 737 MAX igen kan flyve i Europa, kan der gå en rum tid, før flytypen sættes i drift. Hver enkelt operatør af MAX’en skal udføre eksempelvis tilstrækkelig træning af besætningen, før flyet kan komme i luften.

Det er imidlertid flyselskaberne selv, der skal sørge for at udføre de nødvendige krav – under tilsyn af de enkelte landes luftfartsmyndigheder. Dermed kan den reelle, kommercielle tilbagevenden af Boeing 737 MAX i Europa tage en rum tid, vurderer EASA.

Blandt de europæiske flyselskaber, der har Boeing 737 MAX i flåden, er blandt andre Norwegian, Icelandair, Smartwings, TUI og LOT. Tiden vil nu vise, hvornår disse selskaber får den uheldsramte flytype i luften igen.

 

Relaterede artikler:

Onsdag flyver Boeing 737 MAX igen

Ingen MAX-godkendelse i Europa før i 2021

Officielt: Boeing 737 MAX må komme tilbage i drift