North Flying - Fairchild Metroliner (Foto: North Flying)

FPU ekskluderer North Flying-piloter

Fire piloter har måtte vinke farvel til medlemskabet af Flyvebranchens Personale Union, fordi de har skrevet under på en ansættelseskontrakt med det konfliktramte flyselskab North Flying.

Det er mere end et årti siden, at Flyvebranchens Personale Union (FPU) senest har set sig nødsaget til at benytte fagforeningens vedtægter om eksklusion af medlemmerne, men fredag blev de atter taget i brug som følge af den igangværende konflikt med North Flying.

Konflikten spidsede til i august, da det nordjyske flyselskab valgte at afskedige ni piloter i kølvandet på, at de ansatte syv dage tidligere havde nedlagt arbejdet i forbindelse med en række igangværende forhandlingerne om en ny overenskomstaftale.

Siden oplyste North Flying fagforeningens repræsentanter om, at flyselskabet opfatter sig selv som frigjort af overenskomsten med FPU.

Indtil 2020 havde piloterne ellers været overenskomstdækket af netop FPU, men i tiden herefter har fagforeningen og selskabets ledelse ikke kunne blive enige om en aftale, der kunne træde i stedet for den aftale, der udløb for nu tre år siden.

Ophører straks
På baggrund af konflikten har FPU iværksat en såkaldt blokade mod North Flying. Den betyder, at ingen FPU-medlemmer må søge arbejde hos flyselskabet, og det er en overtrædelse af disse regler, der nu har ført til, at fagforeningen har sagt farvel til flere medlemmer.

Ifølge Fagbladet Luftfart, der er FPUs medlemsblad, er beslutningen blevet truffet i regi af hovedbestyrelsen som følge af, at man i fagforeningen er blevet bekendt med, at fire piloter har trodset de gældende regler og fremover vil sidde i cockpittet hos flyselskabet.

Konkret betyder eksklusionen, at medlemskabet af FPU ophører med øjeblikkelig virkning samt at eventuelle fagretlige sager, som FPU varetager på det givne medlems vegne, droppes. Derudover vil de ekskluderede medlemmer heller ikke længere have adgang til de forskellige juridiske og faglige ressourcer, som FPU stiller til rådighed.

Kalder beslutning for en hån
Thilde Waast, der er formand i FPU og har sæde i hovedbestyrelsen, slår fast, at man ikke var i tvivl om, hvad der var nødt til at ske med de fire medlemmer, der har valgt at tiltræde hos North Flying. Hun lægger desuden ikke fingre imellem, når hun beskriver sin holdning til deres beslutning.

”At tage arbejde i North Flying på trods af vores blokade er først og fremmest en decideret hån mod de kolleger, der for bare to måneder siden tog en principiel og faglig kamp for vilkårene i selskabet.”

”De medlemmer sidder nu på dagpenge eller kigger efter arbejde i udlandet, mens de her fire piloter flyver rundt for North Flying på uacceptable vilkår. Det er et utilgiveligt tillidsbrud, og så er det hamrende ukollegialt. Derfor så hovedbestyrelsen ingen anden udvej end at ekskludere alle fire piloter.”

Situationen er også på radaren hos pilotorganisationen IFALPA, der repræsenterer flere end 100.000 piloter i 74 medlemslande. I september opfordrede organisationen sine medlemmer til at boykotte North Flying og yde støtte til de ni piloter, der er blevet fyret fra selskabet.


Relaterede artikler:

IFALPA opfordrer til aktioner mod North Flying

North Flying fyrer strejkende piloter

Presset øges på North Flying