CRJ200 fly fra Cimber A/S. som det så ud få måneder efter konkursen. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Snart gælder leasing-beskyttelse også i Danmark

En række domme efter Cimber Sterlings konkurs gjorde leasingselskaber nervøse for at lease fly og motorer til danske flyselskaber. Fra februar kan leasingselskaberne sove roligere om natten.

Lov om internationale sikkerhedsrettigheder i flymateriel sættes i kraft i Danmark med virkning fra den 1. februar 2016. Det skriver Trafik- og Byggestyrelsen i sit nyhedsbrev. Og umiddelbart kan det virke som en langhåret juridisk spidsfindighed med interesse for de færreste. Men bag jurasproget gemmer sig en nyhed, som uden tvivl vækker glæde hos både danske flyselskaber og internationale leasingselskaber.

Fra 1. februar næste år er Danmark nemlig omfattet af den såkaldte Cape Town-konvention. Den gør, at et leasingselskab er sikker på at beholde ejerskabet over et fly, en motor eller en helt tredje vigtig komponent, som er leaset ud til et dansk flyselskab.

Med konventionen skal ejerrettighederne til flymateriel kunne blive registreret i et internationalt rettighedsregister og som følge heraf nyde international beskyttelse. I dag har ejere af fly og flymotorer ikke den beskyttelse, når de leaser motorer og fly ud til danske flyselskaber.

Det betyder, at leasingselskaber i mange tilfælde er skeptiske overfor at lease fly og motorer ud til danske flyselskaber, da ejerskabet til deres materiel ikke nyder samme beskyttelse i Danmark som i en lang række europæiske lande, som for længst har tilsluttet sig Cape Town-konventionen.

Fortsætte i Højesteret
Umiddelbart kan det virke underligt, at Danmark er nødt til at tilslutte sig en international konvention for at sikre at ejeren af et fly eller en motor bevarer ejerskabet. Men i kølvandet på Cimber Sterlings konkurs i maj 2012 opstod en situation, hvor der pludselig var tvivl om ejerskabet til ni flymotorer. De leasingselskaber, som har leaset motorerne ud til Cimber Sterling, mente, at motorerne selvfølgelig tilhørte dem. På den anden side stod konkursboets kuratorer, der mente, at motorerne tilhører konkursboet, da motorerne på konkurstidspunktet var monteret på fly, der tilhører boet.

Striden, der er blevet behandlet i byretten i Sønderborg og Vestre Landsret, har skabt bekymring hos de internationale leasingselskaber omkring retstilstanden i Danmark, når de kan komme i en situation, hvor en af deres motorer ikke længere tilhører dem. Byretten og Landsretten er nemlig kommet frem til, at flere af motorerne nu tilhører konkursboet. Sagen kommer sandsynligvis til at fortsætte næste år i Højesteret.