På blot to år har Sønderborg Lufthavn haft en passagertilbagegang på over 40 procent. 2013 bød dog på en fremgang i forhold til 2012, hvor lokale Cimber Sterling gik konkurs.
Sønderborg Lufthavn kæmper ligesom flere andre danske lufthavne med at genvinde balancen efter Cimber Sterlings konkurs den 3. maj 2012. En konkurs der medførte et stort fald i antallet af passagerer på de danske indenrigsruter. I Sønderborgs tilfælde fordi den operatør, der overtog lufthavnens rute til København samme dag som konkursen, ikke var i stand til at opretholde samme trafikprogram.
Antallet af passagerer der gik gennem Sønderborg Lufthavn er steget med 11,4 procent fra 2012 til 2013. Det viser en opgørelse fra Trafikstyrelsen. Det betyder, at 42.613 passagerer sidste år brugte lufthavnen på Als, der dermed havde den tredjehøjeste procentuelle vækst blandt danske lufthavne i 2013 – kun overgået af Esbjerg og Bornholm.
Men der er stadig langt vej op til fordums styrke. I 2011 brugte 72.040 passagerer således lufthavnen. Dermed er antallet af passagerer faldet med over 40 procent de sidste to år.
Kolossal forskel
Sønderborg Lufthavn og dets eneste rute til København var i 2013 en slagplads for en garvet spiller og en helt ny spiller på det danske indenrigsmarked. Samme dag som Cimber Sterling gik konkurs, den 3. maj 2012, rykkede Danish Air Transport (DAT) ind på ruten og sikrede, at sønderjyderne stadig havde en luftfartslivline til hovedstaden og videre ud i verden fra Københavns Lufthavn.
Men selskabets betjening af ruten, hvor man droslede helt eller delvist ned i ferieperioder, faldt ikke umiddelbart i det sønderjyske erhvervslivs smag. Det faldt erhvervslivet for brystet, at der var kolossal forskel på hvordan DAT agerede på Sønderborg-ruten og på ruten til Bornholm, som DAT også overtog på dagen for Cimber Sterlings konkurs.
Derfor købte Danfoss-stifter Mads Clausens fond to ATR72-fly, som blev stillet til rådighed for det nye luftfartsselskab Alsie Express. Selskabet hører under det lokale taxaflyselskab Air Alsie og gik i midten af juni sidste år ind vinge mod vinge mod Danish Air Transport på Københavns-ruten. Efter kun en måneds konkurrence trak DAT følehornene til sig og forsvandt fra ruten, som i dag kun betjenes af Alsie Express’ sorte ATR-fly.
Antallet af passagerer i den lille sønderjyske lufthavn toppede i 1997 med over 124.000 passagerer, svarende til knap tre gange så mange passagerer som i 2013.
Bedømt ud fra de første 31 dage af 2014, så ser fremgangen i 2013 ud til at fortsætte i 2014. Trods snefygning, is og kulde i januar måned rejste 110,8% flere rejsende på ruten til København målt i forhold til samme måned sidste år. I alt var der således i januar måned 4.573 passagerer.