En Boeing 737 MAX 8 fra det amerikanske flyselskab Southwest Airlines. Foto: Southwest Airlines

Southwest-piloter: Ikke MAX før februar eller marts

Piloterne hos verdens største operatør af Boeing 737 MAX, Southwest Airlines, mener, at flyet i yderste tilfælde først vil være klar til at indgå i drift igen i marts 2020.

Boeing 737 MAX, der har været groundet siden den 12. marts i år, kommer muligvis først på vingerne igen i februar eller marts næste år.

Sådan lyder vurderingen fra Southwest Airlines Pilots Association (SWAPA), der organiserer de mange tusinde piloter hos verdens største Boeing 737 MAX-operatør. Forudsigelsen kommer nærmere præcis fra pilotforeningens præsident, Jon Weaks, skriver det internationale nyhedsbureau Bloomberg.

Interne planer hos Southwest Airlines lyder, at selskabets 34 MAX-fly først vil flyve med passagerer igen 45 til 60 dage efter, at de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, har ophævet flyveforbuddet mod den ulykkesramte flytype. Det siger Greg Bowen, der er formand for uddannelsesudvalget i Southwest Airlines Pilots Association.

Southwest Airlines forventer, at de amerikanske luftfartsmyndigheder vil give grønt lys til Boeing 737 MAX inden Thanksgiving i USA, som i år falder den 28. november. Boeing har tidligere proklameret, at en softwareopdatering til flyet ville være klar i begyndelsen af fjerde kvartal, men Boeing har endnu ikke afleveret endeligt materiale til FAA.

Alle piloter skal gennemføre MAX-træning
Greg Bowen har i forbindelse med en konference for uafhængige pilotforeninger i Plano i den amerikanske delstat Texas udtalt, at FAAs gennemgang af ny MAX-software er mindst 30 dage væk.

”Vi venter på en tidslinje, for hvornår flyet kan komme i luften, fra Boeing og FAA, før vi fastlægger planer og logistik for atter at få MAX på vingerne. Vi fortsætter vores arbejde med at evaluere mulighederne for igen at kunne introducere MAX i vores tidsplan,” skriver Southwest Airlines i en erklæring.

Samtlige piloter hos Southwest Airlines har fået 60 dage fra den 1. september til at gennemføre et særligt MAX-kursus, som er oprettet af det Dallas-baserede flyselskab. Herudover skal alle piloter tage den af FAA krævede MAX-uddannelse, før de må flyve Boeing 737 MAX, melder SWAPA.

Spritnye fly i drift først
Når flyvebuddet mod Boeing 737 MAX på et tidspunkt bliver ophævet, vil Southwest Airlines i første omgang sætte de nyeste MAX-fly i drift. De fly, som Boeing har produceret under groundingen. Herefter vil de øvrige MAX-fly, der i øjeblikket står opbevaret i Arizona, atter komme på vingerne.

Southwest Airlines råder over en flåde bestående af ikke mindre end 512 Boeing 737-700, 207 Boeing 737-800 samt førnævnte 34 Boeing 737 MAX-fly. Den tilbageværende ordre på MAX-fly er på 20 styk.

 

Relaterede artikler:

Southwest Airlines: MAX ude til januar 2020

”Sully”: Giv simulatortræning til MAX-piloter

Det koster det at have 34 MAX-fly på jorden