Vueling Airbus A320.200.

Spansk lavprisflyselskab åbner rute til København

Europas fjerdestørste lavprisflyselskab Vueling åbner den 1. november med tre ugentlige afgange mellem Madrid og København. Selskabet flyver i codeshare med Iberia og har valgt i første omgang ikke at benytte lavprisfingeren ‘Go’ i Københavns Lufthavn.

Københavns Lufthavn har formået at tiltrække endnu et af Europas største lavprisflyselskaber til lufthavnen.

Det er spanske Vueling, der er Europas fjerdestørste lavprisflyselskab efter henholdsvis Ryanair, easyJet og Norwegian.

I første omgang vil Vueling operere tre gange ugentligt mellem Madrid og København med et fly af typen Airbus A320-200. Der flyves i codeshare med Iberia, der vil flyve fire gange ugentligt, således at der samlettilbydes daglig forbindelse fra Madrid til København. Det sker efter følgende fartplan:

København-Madrid
VY 9869 CPH 15:40 MAD 19:00 320 0 -2-4-6- 03:20
IB 3309 CPH 15:40 MAD 19:00 320 0 1-3-5-7 03:20

Madrid-København
VY 9864 MAD 11:45 CPH 15:00 320 0 -2-4-6- 03:15
IB 3304 MAD 11:45 CPH 15:00 320 0 1-3-5-7 03:15

Det er således den eksisterende Iberia-rundtur mellem Madrid og København, der bliver delt med det fremadstormende spanske lavprisflyselskab.

Har fravalgt “Go“

Vueling har valgt selskabets entré i Københavns Lufthavn uden at gøre brug af den nye lavprisfinger “Go“. Det skyldes, at opstarten sker i samarbejde med Iberia, der har en del transfer-trafik fra København via Madrid til eksempelvis Sydamerika. Og Go-lavprisfingeren er kun beregnet til “point-to-point“ trafik.

“Vueling flyver i første omgang i samarbejde med Iberia, der blandt andet satser på at sende passagererne videre fra Madrid til andre destinationer. Dette forhold samt at der er brug for mere tid til at vende flyveren i Københavns Lufthavn, betyder at Vueling ikke opfylder kriterierne for at anvende Go,“ siger Ole Wieth Christensen, derer Director of Airline Sales & Route Developmenti Københavns Lufthavn.

Ruteudviklingschefen mener ikke at man skal hæfte sig ved, at det spanske lavprisflyselskab ikke har valgt Go i første omgang. “Det vigtigste er, at de kommer, og at de kan gøre brug af det produktvalg, som vi tilbyder. I Københavns Lufthavn har kunderne en valgmulighed.“

Ole Wieth Christensenforklarer herudover, at der ikke er tale om ny kapacitet med Vueling, men et Iberia-fly, der bliver erstattet af et Vueling-fly på specifikke afgange.

“Men det er en kunde, som vi fremover gerne vil se mere til. Vi har løbende haft en dialog med Vueling, og vi håber, at de får gode erfaringer i vintertrafikprogrammet, således at de vil benytte Københavns Lufthavn i den fortsatte ekspansion,“ siger Ole Wieth Christensen

Selskab med vækst

Iberia ejer 46 % af aktierne i Vueling Airlines S.A., der blev grundlagt i Barcelona i 2004 og hovedsageligt driver ruter i Sydvesteuropa. Der beskæftiges i alt 50 fly at typen Airbus A320-200 i en enhedsflådeversion med 180 sæder.

Vuelings aktuelle vækstplaner går ud på at flyve 15 % flere passager i 2011, hvor man forventer 12,5 millioner passagerer. Noget mindre end de 15,5 millioner passagerer som det norske lavprisflyselskab Norwegian forventes at have ombord på selskabets fly i 2011.

Læs også:

Spansk lavprisflyselskab rykker nærmere Danmark

Spansk lavprisflyselskab kan overhale Norwegian