Air Nostrum Bombardier CRJ-900, registrering EC-JZV). (Foto: Anna Zvereva, Tallinn, Estland)

Spanske vilkår på SAS-flyvninger

SAS har flere gange afvist at ville ansætte flyvende personale på ringere vilkår end skandinaviske overenskomster. Selskabet har imidlertid to fly på langtidsleje med personale på spanske overenskomster.

Da estiske Estonian Air gik konkurs i november sidste år gik konkurs, ønskede SAS lynhurtigt at sætte sig på den rute mellem København og Tallinn, som Estonian Air havde været alene om at betjene. Da man ikke lige havde ledig kapacitet selv eller i sit produktionsselskab Cimber A/S, så hyrede man spanske Air Nostrum til at betjene ruten med et CRJ-900 fly magen til dem, som Cimber A/S.

SAS oplyste dengang til CHECK-IN.dk og flere andre skandinaviske medier, at Air Nostrum kun skulle flyve for SAS frem til årsskiftet. Herefter skulle Cimber A/S tage over med sine CRJ900-fly.

Sidenhen har Cimber A/S været inde i en periode med pilotmangel, ligesom et af selskabets CRJ900 fly i begyndelsen af februar blev beskadiget under en motortest i Københavns Lufthavn. Dette fly (OY-KFC, red.) har ikke været i luften siden. Derfor valgte SAS at fortsætte samarbejdet med Air Nostrum om wet lease af ét fly henover sommeren.

Kritiserer konkurrenter for
Nu viser det sig imidlertid, at Air Nostrum ikke blot har ét fly i sving for SAS. Således flyver to CRJ900-fly fra det spanske selskab hver dag med SAS-passagerer til og fra Københavns Lufthavn og Stockholm Arlanda-lufthavnen. På flyene arbejder spanske piloter og kabineansatte på spanske løn- og arbejdsvilkår. En praksis, som SAS normalt kritiserer sine konkurrenter for. Desuden har selskabet flere gange afvist selv at ville ansætte flyvende personale på ringere vilkår end de skandinaviske overenskomster.

”Det er ikke vores politik og strategi. Vores plan er at vedblive med at have skandinaviske overenskomster,” understregede koncerndriftsdirektør Lars Sandahl Sørensen overfor CHECK-IN.dk så sent som i juni i år.

Men i virkeligheden er selskabet ikke en tand bedre end konkurrenterne. Air Nostrum-flyene betjenes nemlig af piloter og kabinepersonale, som er ansat på spanske løn- og arbejdsvilkår, selvom de blandt andet betjener svenske indenrigsruter og ruten mellem Stockholm og Billund.

“Der er overenskomst med de ansatte. Da det er et spansk flyselskab, der opererer ruten for os, så er det en lokal overenskomst,” bekræfter pressechef Mariam Skovgaard fra SAS overfor CHECK-IN.dk.

Hele tiden været planlagt
Ifølge SAS har det hele tiden været planen at have to Air Nostrum-fly beskæftiget henover sommeren.

”Air Nostrum flyver p.t. med to fly for os frem til og med 14. august, som det hele tiden har været planlagt. Det sidste fly er i drift for os til og med 30. september, og så opererer SAS selv ruten,” siger SAS’ danske pressechef, Mariam Skovfoged, til CHECK-IN.dk med henvisning til ruten mellem København og Tallinn.

De to Air Nostrum-fly med registreringerne EC-JTS og EC-JTT bruges dog også på en lang andre ruter. SAS-passagerer har således kunne stifte bekendtskab med flyene i kortere eller længere tid på ruter fra København til Amsterdam, Bergen, Gdansk, Tallinn, Vilnius, Biarritz, Birmingham, Bruxelles, Bucharest, Geneve, Gøteborg og München samt fra Stockholm til Hamborg, Malmø, Billund, Helsinki, Rønneby, Tampere, Turku, Umeå og Vilnius.

Stor bekymring
Hos Cabin Attendants Union, der er personaleforening for en stor del af SAS’ danske kabineansatte, er formand Christa Ceré overrasket stærkt overrasket, da CHECK-IN.dk fortæller hende om SAS’ brug af de to spanske fly.

”Det var vi ikke orienteret om. Og det er til stor bekymring, at SAS outsourcer mere og mere produktion til underleverandører. Det stiller spørgsmålstegn ved hvad der sker med vores egen Europa-produktion,” siger Christa Ceré til CHECK-IN.dk.

Foruden Air Nostrum, så arbejder Cimber A/S, Jet Time, Flybe, CityJet og PrivatAir for SAS på længerevarende kontrakter som såkaldte wet lease-operatører. Personalet hos Cimber A/S og Jet Time er ansat på danske overenskomster, mens der er indgået svenske overenskomster med personalet i Flybe. Personalet hos schweiziske PrivatAir, som flyver for SAS mellem København og Boston, er ikke på overenskomst.

 

 

Relaterede artikler:

SAS: Ingen planer om ikke-skandinaviske vilkår

SAS fortsætter med spansk lejefly

Spansk Tallinn-hjælp til SAS