En Bombardier CRJ900LR fra det slovenske flyselskab Adria Airways. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Star Alliance-selskab søger strategisk partner

Adria Airways har haft økonomiske udfordringer i det seneste halve år, og det slovenske selskab er derfor på udkig efter en strategisk partner for at kunne opretholde sine flyvninger.

Gennem den seneste tid har Star Alliance-medlemmet Adria Airways, der har en rute til Københavns Lufthavn, haft økonomiske udfordringer. Selskabet er derfor nu er gået på jagt efter en løsning for at få genoprettet forretningen.

I den forbindelse har det slovenske flyselskab stået åbent frem om, at det søger en strategisk partner for at kunne fortsætte med at operere ruteflyvninger. Det meddelte Adria Airways for nyligt på et pressemøde i den slovenske hovedstad, Ljubljana.

”Adria har haft nogle udfordringer i de seneste uger og måneder. I de sidste seks måneder har Adria annulleret 2,6 procent af alle flyvninger, hvilket er for meget, og det undskylder jeg for. Men det er ikke så slemt, som det til tider ser ud. Jeg vil ikke love, at der fremover ikke vil blive aflyste fly. Vi vil gøre alt for at minimere det, men der er nogle ting, vi ikke har indflydelse på,” sagde Holger Kowarsch, administrerende direktør i Adria Airways, ifølge luftfartsmediet EX-YU Aviation News.

”Adria har brug for en strategisk partner. Vi har haft flere samtaler i løbet af de sidste år, og jeg kan fortælle, at vi i øjeblikket er i diskussioner med forskellige partnere. Jeg kan ikke afsløre med hvem i øjeblikket, men jeg lover at give mere information, så snart jeg kan.”

Holger Kowarsch understregede, at flyselskabets ejer, den luxembourgske kapitalfond 4K Invest, fortsætter som ejer. 4K Invest tror fortsat på Adria Airways, og vi tror på en stærk fremtid sammen, lød det fra Adria-direktøren, som samtidig fremhævede vigtigheden af at finde en strategisk partner. 4K Invest overtog Adria Airways fra den slovenske stat i marts 2016.

Begrænset mulighed for ekspansion fra Slovenien
I de seneste uger har Adria Airways måtte aflyse flere afgange, mens utilfredsheden fra passagerer, der ikke får udbetalt erstatninger, fortsætter. Resultatet for første kvartal er imidlertid endt med et tab, men Adria Airways har dog ytret, at driften vil blive stabiliseret fra juli.

Under pressemødet gav Adria Airways udtryk for, at ugunstigt vejr, trafikbelastning i Europa og mangel på personale har været årsager til, at selskabet har haft modvind.

ACMI-forretningen hos Adria Airways er fortsat en essentiel del af selskabets strategi, da det slovenske marked ikke er stort nok til at drive selskabet alene på egne ruter.

”Adria er et regionalt flyselskab. Vi forbinder Balkan mod vest – og fra vest mod Balkan. Slovenien er ikke det største land, så Adria Airways’ muligheder for at vokse ud af Ljubljana er ret begrænsede,” lød det fra Holger Kowarsch.

Sidste år håndterede Adria Airways 1,2 millioner passagerer, hvoraf kun 400.000 rejse ind til og ud af Ljubljana. Resten var transferpassagerer. Det slovenske flyselskab råder over i alt 20 fly – herunder tre Airbus A319, to Bombardier CRJ700ER, ni Bombardier CRJ900LR og seks Saab 200. Syv af flyene er wetleaset ud til flyselskaber i Lufthansa Group.

 

Relaterede artikler:

Star Alliance-selskab bestiller russiske jetfly

Star Alliance-selskab fortryder valg af russiske fly

Star Alliance-selskab solgt til kapitalfond