Adria Airways annullerer ordre på 15 russiske jetfly efter bekymring om partnerskabet med Sukhoi. Den russiske flyproducent hævder dog, at man selv har droppet aftalen med Adria.
Star Alliance-selskabet Adria Airways underskrev 26. november 2018 en aftale med den russiske flyproducent Sukhoi Civil Aircraft Company (SCAC) om en langsigtet leasingaftale på 15 jetfly af typen Sukhoi Superjet SSJ 100.
Flyene skulle ifølge aftalen leveres til det slovenske flyselskab fra begyndelsen af 2019, men nu har Adria Airways valgt at annullere ordren på de 15 Sukhoi Superjet SSJ 100. Det fortæller selskabet i en pressemeddelelse.
Adria Airways har de seneste måneder arbejdet intensivt på at forberede flyenes ankomst, og mens flytypen i sig selv stadig virker meget attraktiv for Adria Airways, har selskabet ifølge pressemeddelelsen ”i stigende grad været bekymret for SCACs engagement i et fair og stabilt, langsigtet partnerskab”, ligesom der har ”manglet en fælles vision om yderligere strategisk udvikling af virksomheden”.
Adria Airways har derfor valgt at afslutte partnerskabet med Sukhoi og den planlagte flådefornyelse med russiske fly.
Ikke muligt at nå strategiske mål
“Vi er naturligvis skuffede over, at samarbejdet med Sukhoi ikke nåede en vellykket afslutning, men partnerskabet var kun levedygtigt, hvis de målsætninger, som er fastsat i den strategiske forretningsplan, var opnåelige. Desværre tror vi i dette tilfælde ikke, at det var muligt,” siger Adria Airways koncernchef, Holger Kowarsch.
Ifølge den russiske flyproducent er det imidlertid SCAS selv, der har aflyst aftalen med Adria Airways. Det er sket på baggrund af anbefalinger fra de institutioner, der skulle finansiere handlen, efter at disse institutioner har gennemgået Adria Airways regnskab for 2018, lyder det fra SCAS i en kortfattet meddelelse. SCAC sår dermed – uden yderligere uddybning – tvivl om det slovenske flyselskabs finansielle beskaffenhed.
Uændret flådestruktur
I stedet for at indfase nye russiske fly i flåden vil Adria Airways fortsætte driften med sin nuværende flåde, som består af ni Bombardier CRJ900LR, tre Bombardier CRJ700ER, tre Airbus A319 og seks Saab 2000 turbopropfly.
”Flådestrukturen vil forblive uændret, og Adria vil fortsat fokusere på driftssikkerhed og stabilitet med de velfungerende, eksisterende flytyper,” hedder det i pressemeddelelsen.
Adria Airways havde med de forventede leverancer af SSJ 100-fly ellers planer om at lease flere af de nuværende CRJ- og Airbus-fly til andre selskaber på ACMI-kontrakter.
Problemer med SSJ-100-fly i Star Alliance-selskab
Problemer med Adria Airways, som blandt andet flyver til København, er det første Star Alliance-selskab, som har haft planer om at få det russiske regionale jetfly i sin flåde. Et andet Star Alliance-selskab, Brussels Airlines, har siden foråret 2017 benyttet SSJ 100-fly på en række ruter via en wetlease-aftale med irske CityJet.
CityJet har dog haft store problemer med leverancerne til Brussels Airlines på grund af usædvanligt mange AOG-situationer (aircraft on ground, red.), hvor flyene ikke har kunnet komme i luften på grund af tekniske fejl.
Relaterede artikler:
Star Alliance-selskab bestiller russiske jetfly