En Embraer 170 fra LOT Polish Airlines. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Star Alliance-selskaber fik statsstøtte i julegave

EU-Kommissionen godkendte op til jul statsstøtte for i alt 5,7 milliarder kroner fordelt på to Star Alliance-selskaber, der har været økonomisk trængt under coronakrisen.

Coronapandemien har været hård for flyselskaber i hele verden, og flere selskaber har i løbet af 2020 modtaget statsstøtte for at undgå truende konkurser.

Nu har endnu to flyselskaber fået godkendt en hjælpepakke fra staten, og begge er medlem af Star Alliance. Kort før jul godkendte EU-Kommissionen således statsstøtte til LOT Polish Airlines og Aegean Airlines, der altså kan se frem til en økonomisk håndsrækning fra henholdsvis den polske og græske stat.

EU-Kommissionen har godkendt en hjælpepakke fra den polske stat på i alt 2,9 milliarder zloty, eller hvad der svarer til 4,8 milliarder kroner. Små tre milliarder kroner er et lån, mens det resterende beløb er en direkte kapitalindsprøjtning. Statsstøtten er blevet mulig, da LOT havde en god økonomi før coronakrisen.

LOT har forpligtet sig til at tilbagebetale størstedelen af støttebeløbet til den polske udviklingsfond, der yder pengene.

”LOT spiller en nøglerolle for Polens tilslutningsmuligheder og økonomi. Med disse foranstaltninger vil Polen bidrage med cirka 650 millioner euro til at hjælpe flyselskabet med at modstå den nuværende coronavirus-krise,” siger danske Margrethe Vestager, der er konkurrencekommissær i EU.

Vil tilbage på den rentable sti
Optimering af LOTs drift, reducerede leasingomkostninger og flyselskabets strategi betød, at flyselskabet før krisen havde en betydelig stigning i antallet af passagerer.

”De største omkostninger ved flyselskabernes drift er leasingbetalinger for fly, der betales til udenlandske finansielle institutioner. På grund af krisen har vi forhandlet om en betydelig reduktion, så vi kan ansøge om statsstøtte og derefter udarbejde en tilbagebetalingsplan hurtigst muligt,” siger Rafał Milczarski, koncernchef i LOT Polish Airlines.

”Flyselskabet er en drivkraft for økonomien, turismen og en garanti for landets logistiske sikkerhed. Før pandemien voksede vi år for år i næsten alle kategorier og genererede rekordoverskud. Vi ved, hvordan man kommer tilbage på sporet for intensiv vækst, og det vil vi gøre.”

LOT understreger, at det før coronapandemien var et rentabelt flyselskab med gentagne overskud. Siden 2016 har selskabet udvidet sin flåde fra 45 til 80 fly og lanceret 80 nye ruter. 10 millioner passagerer rejste med LOT i 2019, mens målet var 12 millioner passagerer i 2020. Dette satte krisen imidlertid en stopper for.

Lille milliard til græsk selskab
Det andet flyselskab fra Star Alliance, der fik godkendt statsstøtte af EU-Kommissionen op til jul, var Aegean Airlines. Det græske selskab har fået grønt lys til en kapitaltilførsel på 120 millioner euro, eller hvad der svarer til 900 millioner kroner.

Støtten er godkendt på baggrund af de konsekvenser, som rejserestriktioner i EU har haft på Aegean Airlines i perioden fra 23. marts til 30. juni 2020. Støttebeløbet på en lille milliard kroner dækker de skader, som selskabet har lidt i denne periode.

Statsstøtten til det græske flyselskab er blandt andet betinget af, at det med succes gennemfører en aktiekapitalforhøjelse på 60 millioner euro (450 millioner kroner, red.). Aegean Airlines planlægger at afslutte alle nødvendige procedurer i forbindelse med statsstøtten inden for de første tre til fire måneder i 2021.

Aegean Airlines blev grundlagt som Aegean Aviation i 1999, men blev til det nuværende selskab i 1999. Selskabet blev medlem af Star Alliance i 2010 og råder i øjeblikket over en flåde på 54 fly.

 

Relaterede artikler:

LOT-køb af Condor er annulleret

Great Dane Airlines presses af LOT i Vietnam

Aegean Airlines klar til flådefornyelse