Star Alliance-selskaber til salg

To europæiske flyselskaber, der begge er medlem af Star Alliance, er sat til salg af deres statslige ejere, der er ihærdige efter at finde købere.

Risikovillige investorer har lige nu mulighed for at købe sig ind i ikke mindre end to af de 28 flyselskaber, som i øjeblikket er en del af Star Alliance-familien. De to europæiske Star Alliance-selskaber Adria Airways fra Slovenien og TAP Portugal fra Portugal er nemlig begge sat til salg af deres respektive statslige ejere.

I Adria Airways’ tilfælde jagter staten ret aktivt potentielle købere.

Således opfordrede Sloveniens præsident, Borut Pahor, Qatar Airways til at købe en andel i Adria Airways, da præsidenten for en uge siden mødtes med Emiren af Qatar, Sheik Tamim bin Hamad al-Thani.

Præsidenten mente det ville være oplagt, hvis Qatar Airways fulgte i fodsporet på ærkerivalen Etihad fra Abu Dhabi, der sidste år købte sig ind i Serbiens Air Serbia.

Ti potentielle købere
Den slovenske stat og to statsejede banker har sat tilsammen 91,6 procent af aktierne i Adria Airways til salg. Salgsforsøget kommer under tre år efter at den slovenske stat sidst forsøgte at privatisere Adria Airways, som staten ejer knap 70 procent af. Dengang afgav ti forskellige potentielle købere hver sit ikke-bindende bud.

Salget løb dog ud i sandet, blandt andet fordi Adria Airways dengang havde en sag om mulig statsstøtte hængende over hovedet. Sidenhen er EU-Kommissionen kommet frem til, at selskabet ikke har modtaget statsstøtte. Med kun 10 fly og lige godt 1 mio. passagerer om året, er Adria Airways Star Alliances mindste medlem.

Jagten på en ny køber besværliggøres af EU’s regler om, at et selskab eller en investor fra et land udenfor EU ikke må eje mere end 50 procent af et europæisk flyselskab.

Ingen masseafskedigelser
Det samme gør sig gældende i Portugal, hvor den portugisiske stat ihærdigt forsøger at få solgt i alt 66 procent af det fuldtud statsejede TAP Portugal. Portugiserne arbejder med en plan om at sælge 61 procent til en privat investor og 5 procent til medarbejderne samt beholde 34 procent.

Den portugisiske stat har indgået en aftale med TAP Portugals fagforeninger, der betyder, at TAP Air Portugal ikke kan masseafskedige personale i flyselskabet de første 2,5 år. Samtidig kan staten først sælge de sidste 34 procent efter to år.

Med aftalen med fagforeningerne på plads har den portugisiske stat opsat en række krav til en køber. Man vil således vurdere en potentiel købers tekniske og ledelsesmæssige erfaringer sammen med det ry og økonomiske situation.

Delta Airlines, Virgin Atlantic, Lufthansa og British Airways’ moderselskab IAG har alle tidligere vist interesse i at overtage det portugisiske flyselskab, der har knap 80 fly og transportere lidt over 10 mio. passagerer om året.