Statusopgørelse for luftfarten

Høje brændstofpriser, debut for Boeing 787 Dreamliner, naturkatastrofe i Japan, store investeringer i infrastruktur og rekordstore ordrer på nye fly var nogle af højdepunkterne for luftfarten i 2011. I 2012 skærpes konkurrencen yderligere og indtjeningen vil falde.

Nogen vil huske det forgangne 2011 som året, hvor Japan oplevede en naturkatastrofe, hvor Osama Bin Laden blev dræbt af amerikanske styrker, hvor Norge oplevede en tragedie og som året, hvor finanskrisen blev til en gældskrise iEuropa og USA.

Årets begivenheder havde også indflydelse på luftfarten, som for branchen som helhedblev til et regulært kriseår. Det lettiske luftfartsselskab airBaltic har forsøgt at opsummere markedssituationen og har taget et kig i krystalkuglen ind i 2012.

Brændstofprisernes himmelflugt

Den måske væsentligste faktor for luftfartsindustrien i 2011 var de høje brændstofpriser, hvor prisen på råolie fortsat ligger næsten historisk højt og dermed bragte luftfartsselskabernes omkostninger kraftigt i vejret.

Hvor luftfartsselskaberne helt frem til anden halvdel af 1990´erne så råoliepriser på blot 15-20 dollar per tønde, har man i dag vænnet sig til råoliepriser på den forkerte side af 100 dollar per tønde.

I begyndelsen af december 2011 lå prisen for jet fuel på 125 dollar per tønde, hvilket er 20 % højere end året før, og de høje brændstofpriser er estimeret til at give branchen en ekstra regning på 60 milliarder dollar.

Konsolidering og investeringer

Ikke mange forventer, at der kun er tale om en midlertid opblomstring af brændstofpriserne. Derfor vælger flere og flere luftfartsselskaber at skrotte gamle fly og investere i nye og merebrændstoføkonomiske flytype i erkendelse af at høje oliepriser er den nye normal.

Blandt årets store ordrer var AirAsia, der afgav den største bestilling nogensinde på Airbus A320neo, mens amerikanske Southwest betilte150 styk afBoeing 737Max.

Et andet forsøg på at nedbringe omkostninger er den fortsatte konsolidering af luftfartsselskaberne i et forsøg på et opnå synergieffekt i rutenetværket og effektivisere selskaberne.

Blandt årets konsolideringer så man Southwest og AirTran i USA, mensMansvell-selskaberne Cimber Sterling, City Airline og Skyways rykkede tættere sammen på vore hjemlige breddegrader. Det samme gjorde Malmö Aviation, Sverigeflyg og Golden Aviation på det svenske marked..

American Airlines måtte søge kreditorbeskyttelse under den amerikanske Chapter 11 for at undgå konkurs, mens det russiske lavprisflyselskab Avianova ophørte.

Infrastruktur og flytyper

Luftfart ses som en af de vigtigste drivkræfter bag den økoniomiske vækst, og det kræver, at den nødvendige infrastruktur af især lufthavne er på plads.

En række store anlægsarbejder nærmede sig i 2011 deres færdiggørelse, herunder lufthavnene i Doha og Berlin, og i RigaInternational Airporter der afsat 200 millioner euro til infrastrukturinvesteringer

Og så blev 2011 året, hvor Boeing efter flere års forsinkelse leverede det første eksemplar afdet nyudviklede Boeing 787 Dreamliner-fly.Onsdag den 26. oktober gennemførte japanske All Nippon Airways (ANA) verdens første kommercielle flyvning med den nye Boeing 787-8 Dreamliner.

Udviklingstendenser i 2012

Mere interessant end at skue bagud er det måske at rette blikket fremad mod det år, vi netop har taget hul på. I 2012 forventes gældskrisen i Europa fortsat at udvande rejselysten.

Og luftfartsselskaberne vil i endnu højere grad søge at tjene penge på de såkaldte ancillary revenues med gebyrer på alt fra booking til bagage. Til gengæld kan passagererne forvente adgang tilflere serviceydelser undervejs, herunder med trådløst internet og underholdning.

Samtidig forventes det, at luftfartsselskaberne i endnu højere grad vil personliggøre deres services via loyalitetsprogrammer med andre partnere, der kan tilgodese den enkelte kundes særlige behov på baggrund af analyser af indkøbsvaner og personlige præferencer fra eksempelvis Facebook og andre sociale medier.

Endelig vil luftfartshavnsskatter og afgifter fortsat stige, herunder også med indførelsen af EUs plan for CO2 kvoter under Emissions Trading Scheme, vurderer airBaltic.