I en ny rapport udarbejdet for EU-Kommissionen om forbrugerbeskyttelse i forbindele med luftfartskonkurser konkluderer den britiske konsulentvirksomhed Steer Davies Gleave, at Sterling-konkursen var den næststørste blandt knapt 100 luftfartskonkurser fra 2000 til 2010.
Onsdag den 29. oktober 2008 vil blive husket længe hos de mange ansatte i den danske rejse- og luftfartsbranche. Det var dagen, hvor ejerne bagSterling Airlines måtte opgive flere måneders kamp for selskabets overlevelse.
Kunder og rejsebureauer kunne om morgenenvågne op til følgende meddelelse på selskabets hjemmeside: “I de seneste uger har Sterlings ledelse, bestyrelse og hovedaktionær kæmpet for at holde selskabet flydende. Desværre forgæves, og vi har derfor besluttet at indgive konkursbegæring senere i dag.“
Anslået over 21.000 flypassagerer strandede som følge af konkursen, mens yderligere omkring 193.000 rejsende havde bestilt billetter til afgange, der således ikke ville blive gennemført. Det viser en netop offentliggjort rapport fra den britiske konsulentvirksomhed Steer Davis Gleave udarbejdet på vegne af EU-Kommissionen.
Rapporten konkluderer også, at Sterling-konkursen var den næststørste af i alt 96 konkurser blandt europæiske luftfartsselskaber i perioden fra 2000 til og med udgangen af 2010.
Størst var konkursen hos spanske Air Madrid i 2006. Her strandede omkring 100.000 flypassagerer som følge af konkursen. I tilfældet med Sterling Airlines var det lidt mere end 21.000 passagerer, der blev berørt af aflysninger undervejs på rejsen, mens den tredjestørste konkurs var Swissair i 2001med over 16.000 passagerer der strandede.
Skal der sættes beløb på Sterling-konkursen, konkluderer Steer Davies Gleave, at den samlede regning for passagererne løb op i 55,17 millioner euro svarende til mere end 400 millioner kroner. Af dette beløb blev omkring 10 procent dækket gennempengeinstitutternes og kreditkortselskabernes“charge-back“ procedure på de billetter, der var betalt med et internationalt kreditkort.
Rapporten der har fokus på forbrugerbeskyttelse i forhold til luftfartskonkurser nævner også, aten undersøgelse der blev foretaget i 2010 på vegne af EU´s Generaldirektorat for Retslige Anliggender viser, at kun 66 procent af alle respondenter vidste, hvorvidt de var beskyttet i tilfælde af konkurs hos et transporterende luftfartsselskab.
Det sønderjyske luftfartsselskab Cimber Air A/S overtog den 4. december 2008 “væsentlige aktiver“ i konkursboet efter Sterling Airlines, herunder navn og varemærke, hjemmeside-adresser, kundedata og start- og landingstilladelser på de ruter, som det konkursramte selskab opererede.