Flyet dykkede næsten 2000 meter og to stewardesser blev kvæstet, da andenpiloten på et japansk indenrigsfly ikke kunne finde knappen til at åbne cockpitdøren for kaptajnen.
Det kan gå grueligt galt, hvis man som pilot ikke har styr på knapperne i cockpittet og ikke mindst knappernes funktion. Det kan en japansk andenpilot fra All Nippon Airways skrive under på.
På en indenrigsflyvning med et Boeing 737-700 fly fra Okinawa til Tokyo Haneda i juni sidste år skulle andenpiloten lukke kaptajnen ind i cockpittet igen, efter at chefen havde været på toilettet. Men den uheldige 38-årige pilot tog fejl af knapperne i flyets midterkonsol. Så i stedet for at låse døren op, fik han drejet på flyets haleror. Det kastede flyet ud i et kraftigt rul til venstre og et dyk på næsten 2000 meter. Samtidig steg flyets fart til over den tilladte maksimale hastighed, inden andenpiloten fik flyet på ret kurs igen.
Kørt på hospitalet
To stewardesser blev kastet rundt i kabinen og kom til skade, da flyet pludselig rullede rundt og dykkede. Da flyet var nede på jorden blev de kørt på hospitalet med hudafskrabninger.
Andenpiloten var vant til at flyve Boeing 737-500 fly. Her sidder knappen til at åbne cockpitdøren omtrent samme sted som knappen til at styre haleroret med sidder i 737-700 versionen. Den japanske havarikommission mener, at det er dette sammenfald, som har fået andenpiloten til at lave fejlen.
Den uheldige andenpilot havde i alt fløjet 2.400 timer i sin karriere, mens den 63-årige kaptajn havde mere end 16.000 timer under bæltet.