Det legendariske A.P. Møller-firmafly OY-APM – også kendt som Jette Mærsk – forlod APMM i 2000. For 10 dage siden forulykkede flyet i Aspen Airport i Colorado og udbrændte.
I 1967 anskaffede A.P. Møller Gruppen sig det første forretningsfly. Det var et fly af typen Hawker Siddeley HS-125, der fik indregistreringen OY-DKP. Fem år senere skulle man opgradere til en nyere model, og fra det tidspunkt anmodede man Statens Luftfartsvæsen om at få registreringen OY-APM. Denne registrering blev fastholdt, da man i 1997 anskaffede sig et fly af typen Canadair CL-601 Challenger.
Dette fly var i A.P. Møller Gruppens varetægt indtil 2000, hvor det blev solgt til Adelaide Ltd LLC i Greensboro i North Carolina i USA. Siden 2005 fik flyet, der er bygget i 1994, en ny ejer i Boards Aircraft LLC i Hillsboro i staten Oregon. Under dette ejerskab forulykkede flyet den 5. januar i år.
Flyet med den amerikanske registrering N115WF var undervejs fra Toluca i Mexico og mellemlandede i Tucson International Airport i Arizona, inden det satte kursen mod Aspen-Pitkin County Lufthavn i Aspen i staten Colorado.
Her forulykkede flyet under landingen på bane 15. Flyet kom i skred og stoppede nærmest på hovedet, hvorefter højre vinge blev revet af. Det gik ud over brændstoftankene, hvorefter flyet brød i brand. Udover de to piloter var der blot én passager ombord. Styrmanden omkom ved ulykken, mens kaptajnen blev alvorligt kvæstet. Flyets passager slap fra uheldet med mindre kvæstelser.
Landingen skete i andet forsøg, idet der var drilske vinde i området samt en temperatur på 11 minusgrader på landjorden. Flyet blev totalskadet og kommer således ikke på vingerne igen.
Benytter stadig Canadair-fly
A.P. Møller-Mærsk har anvendt Canadair Challenger-flytypen siden 1997. Til dagligt bliver rederikoncernens forretningsfly blot omtalt som Jette Mærsk, men registreringen OY-APM er man gået bort fra. Fra 1985 til 1993 fik Hawker Siddeley-flyet af typen HS125-700B registreringen OY-MPA.
Siden 2000 har alle forretningsfly i A.P. Møller – Mærsk haft registreringen OY-MMM opkaldt efter den nu afdøde skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller.
Da A.P. Møller – Mærsk i 2000 solgte det nu havarerede fly, anskaffede man sig en nyere erstatning, der hed Canadair Challenger CL-600-2B16 (Challenger 604). Dette fly er stadig forretningsfly hos A.P. Møller – Mærsk.
Foto: OY-APM – Canadair CL-601 Challenger(Juha Ritaranta)