Fremtidens Bromma-lufthavn.

Stockholm-lufthavn skal udvides

Om et år står Stockholm Bromma-lufthavnens nye ankomsthal klar. Senere følger en ny afgangshal i den tidligere lukningstruede lufthavn.

I december sidste år blev der foreløbigt lagt låg på debatten om hvorvidt Stockholms citylufthavn, Bromma, skulle lukkes indenfor få år eller først i 2038, som er den planlagte udløbsdato for lufthavnen. Det skete, da den svenske regering besluttede, at en udpeget ekspert ikke skulle analysere mulighederne for at nedlægge lufthavnen. Den tidligere erhvervsminister Anders Sundström skulle fremadrettet kun se på hvordan lufthavn og boliger måske kan supplere hinanden.

Med lidt mere sikkerhed omkring lufthavnens fremtid har den statslige svenske lufthavnsoperatør Swedavia netop taget første spadestik til en omfattende udvidelse af lufthavnen.

Omdrejningspunktet i udvidelsen er en ny ankomsthal, som skal øge Bromma-lufthavnens kapacitet fra 2,5 til 3,0 millioner passagerer om året. I 2015 havde lufthavnen knap 2.489.000 passagerer, hvilket gjorde Stockholm Bromma til Nordens 11. største lufthavn.

”Bromma er vokset, og vi har været alt for overfyldte. Det føles meget godt, at vi snart kan tilbyde vores rejsende en moderne hal med god service,” siger direktør for Bromma Lufthavn Peder Grunditz.

Lounge på første sal
Trængslen er undertiden stor i både afgang- og ankomsthallen. Når den nye ankomsthal står klar er det derfor planen at ombygge den nuværende ankomsthal til en afgangshal. I det arbejde vil flere andre bygninger også blive inddraget.

Når ombygningerne er fuldt ud gennemført vil de rejsende få en nemmere vej gennem lufthavnen, ligesom de vil kunne tage plads i en lounge på første sal over udgangene til flyene.

Den nye ankomsthal har en prislap på 50 mio. svenske kroner og skal stå klar om godt et år. Den samlede terminalombygning beløber sig til 180 mio. kroner.

Helt ny bydel
Den knap 80 år gamle Bromma-lufthavns skæbne har været et varmt emne i den politiske debat i Sverige gennem flere år og trukket skarpe meningsskel mellem Stockholm og den svenske provins. I den svenske hovedstads byråd er man nemlig meget opsatte på at få nedlagt lufthavnen hurtigst muligt og bruge arealerne til en helt ny bydel med mange tusinde boliger.

I provinsen ser mange lige omvendt på det. For dem er Bromma-lufthavnen en nem port ind til Stockholm, da transporttiden til visse dele af Stockholm er væsentlig kortere end fra Arlanda-lufthavnen mange kilometer nord for byen.

Palette af ruter
Når Anders Sundström ikke længere skal se på mulighederne for at nedlægge lufthavnen inden for en kort årrække, så vil den formentlig eksistere frem til mindst 2038. Det er i hvert fald det sluttidspunkt, som den tidligere borgerlige regering i 2012 indgik en aftale med bystyret i Stockholm om.

Malmø Aviation og Sverigesflyg har under det fælles brand ”BRA” en hel palette af ruter mellem Bromma og en lang række svenske provinsbyer, ligesom danske Sun-Air flyver mellem Aarhus Lufthavn og Bromma-lufthavnen.

 

 

Relaterede artikler:

Svensk citylufthavn fredes

SAS-chef: Luk Stockholm-lufthavn

Flybe lukker København-Bromma rute

Flertal vil lukke Stockholm-lufthavn

Fremgang i lukningstruet lufthavn