Stop for United-ekspansion i Newark

United vil øge sin dominans i Newark-lufthavnen, hvor SAS føder ind til Uniteds netværk. Men de nuværende 73 procent af alle start- og landingstilladelser er nok, mener myndighederne.

Når SAS’ Airbus A330 og A340-fly lander i New Yorks Newark-lufthavn, så rejser mange af passagererne videre med SAS’ Star Alliance-partner United Airlines. Newark er nemlig et af Uniteds største trafikknudepunkter med flyforbindelser til en lang række destinationer i USA, Canada, Sydamerika og Mellemamerika. Herfra er der således gode forbindelser videre til både den amerikanske øst- og vestkyst samt byer som Sao Paulo og Bogota i Sydamerika.

United Airlines kunne dog godt tænke sig at tilbyde passagererne endnu flere destinationer og flyvninger til eksisterende destinationer fra Newark. Derfor vakte det da også begejstring hos United, da konkurrenten Delta Air Lines besluttede at satse mere entydigt på New Yorks JFK-lufthavn som sit trafikknudepunkt. Derfor aftalte de to selskaber at bytte landingstilladelser i de to lufthavne. United fik 12 Delta-slotpar i Newark og Delta Airlines fik så 12 United-slotpar i JFK.

United Airlines ville med de nye tilladelser få 926 daglige start- og landingstilladelser i Newark-lufthavnen og sidde på 73 procent af alle start- og landingstilladelser i lufthavnen, hvor selskabet står for 68 procent af passagererne. Ingen andre flyselskaber har mere end 70 slots i lufthavnen.

Kæp i hjulet
De 12 slotpar var dog dråben, der fik bægeret til at løbe over for det amerikanske justitsministerium, som de senere år har gjort en hel del for at begrænse de store amerikanske flyselskabers dominans.

United Airlines har derfor fået nej til at overtage slots’ene. Justitsministeriet peger blandt andet på, at United nogle dage ikke anvender op til 82 af sine slots.

Dermed stikker justitsministeriet en kæp i hjulet for United, der derfor er nødtvunget til at indsætte større fly på sine ruter og dermed øge kapaciteten eller nedlægge ruter for at få slots til at åbne nye ruter.

Foto: DReifGalaxyM31 / Wikimedia Commons