Store investeringer skal gøre CPH til super-hub

Den 1. marts er ikke alene dagen, hvor SAS genoptager den prestigefyldte rute fra København til Shanghai. Det er også dagen, hvor Københavns Lufthavn præsenterer en ny strategi, der med omfattende udvidelser af terminalerne skal gøre lufthavnen til et hub i verdensklasse.

Københavns Lufthavn vil i fremtiden bide skeer med de store europæiske hub-lufthavne som Amsterdam og den kommende storlufthavn i Berlin.

Konkurrenterne som man vil måle sig op imod, skalderfor ikke længere være Oslo’s Gardermoen og Stockholms Arlanda-lufthavn.

Derfor vil lufthavnen de kommende fem år investere massivt i om- og udbygninger af terminal 2 og 3. Byggeplanerne er et led i lufthavnens nye strategi med det ambitiøse navn ”World Class Hub”.

Strategien præsenteres torsdag den 1. marts og skal sætte retningen for Københavns Lufthavn i de kommende fem år. Den vil adressere, hvordan lufthavnen skal styrkes i den stadigt stigende konkurrence mellem internationale storlufthavne. Og i det arbejde indgår et stort investeringsprogram som en væsentlig brik.

Københavns Lufthavne A/Shar tidligere ikke lagt skjul på, at konkurrenterne til Kastrup i deres øjne ikke længere er lufthavnene i Oslo og Stockholm. Passagersammensætningen er så forskellig, at det reelt ikke giver nogen mening at sammenligne den danske hovedstadslufthavn med de to nordiske hovedstadslufthavn.

I både Gardermoen og Arlanda er mere end halvdelen af passagererne indenrigsrejsende, mens de iKøbenhavns Lufthavnudgør omkring 20 procent. Derfor er det i højere grad lufthavnene i Helsinki og Amsterdam samt den kommende storlufthavn i Berlin man ser somkonkurrenter på transfertrafikken.

Terminal 4 må vente

Københavns Lufthavn er i øjeblikket ved at ombygge Finger C, som blandt andet bruges til interkontinentale flyvninger. Lufthavnen har også tidligere luftet tanker om opførelse af en hel ny Terminal 4. Det projekt er ikke en del af den kommende strategi, men ligger længere ude i fremtiden.

Den fjerde terminal vil først blive aktuel,når lufthavnen når op på at betjene 30 millioner passagerer om året. I 2011 gik 22,7 mio. passagerer gennem terminalerne i Kastrup.

Læs også:

Ny lufthavn i Berlin kan presse CPH