Dash 8-200 fra Air Greenland i Kangerlussuaq. (Foto: Gordon Leggett | CC 4.0)

Store trafikforstyrrelser midt i højsæsonen

Air Greenland er i øjeblikket ramt af mange forsinkede og aflyste flyafgange som følge af et udfordrende vejr. ’Rejsende skal forvente at få ændret deres rejse,’ oplyser flyselskabet.

Rejsende med Air Greenlands fly i Grønland må for tiden væbne sig med tålmodighed.

Således oplyser Air Greenland på sin Facebook-profil, at flyselskabet i øjeblikket er ramt af mange forsinkede flyafgange, ligesom afgange også bliver helt aflyst. Årsagen til udfordringerne er primært lave skyer og tåge, lyder det.

Vejret mindsker den tid, flyene kan være i luften, og det grønlandske flyselskab når ganske enkelt ikke at få hentet alle rejsende inden for operationsvinduet. Herudover skal besætningernes hviletidsbestemmelser også overholdes.

’Det er naturligvis beklageligt, at mange rejsende må vente på at blive samlet op, og vi arbejder på højt tryk på at finde løsninger. Vi rykker rundt på flyene, i takt med at vejret arter sig, for at udnytte tiden optimalt. Det varer desværre lidt endnu, før vi har fået fløjet alle de strandede rejsende frem til deres slutdestination,’ skriver Air Greenland.

Mest udfordrende i Sydgrønland
Nogle passagerer har måttet vente i over en uge, alt imens nye passagerer løbende kommer til samtidig med flere aflysninger. Alt i alt en meget udfordrende situation og kaos for Air Greenland i disse dage.

’Vi har det vi i vores branche kalder for ”en rullende IRR” – som betyder, at der kommer flere rejsende hver dag, som også berøres af aflysning og må derfor afvente nye rejseplaner,’ lyder det.

Det står værst til i det sydlige Grønland, hvor storisen kombineret med lave skyer og tåge resulterer i, at mange passagerer er strandet, da flyene ikke kan lande eller lette. Også andre steder i Grønland er der udfordringer.

Et stort fly-puslespil
Air Greenland indsætter ekstra afgange, når vejret tillader det. Aflyste afgange betyder også, at fragten bliver forsinket.

’Rejsende skal forvente at få besked på, at deres rejse er ændret. Det er et stort fly-puslespil, som skal løses, derfor kan der komme flere ændringer undervejs, da vi forsøger at få så mange som muligt af sted, hver gang vi ser, at det kan lade sig gøre,’ oplyser Air Greenland.

’Vi håber på bedre flyvevejr, og takker vores passagerer for deres forståelse.’

Air Greenland opfordrer til, at passagerer holder øje med deres Club Timisa-app, mailen og selskabets hjemmeside for at have den seneste rejseplan.

 

Relaterede artikler:

Air Greenland: “Mini-Tuukkaq” er Airbus A320neo

Air Greenland udfordret af klimaforandringer

Trafikforstyrrelser kostede 100 millioner kroner