Norwegian og SAS side om side i Aalborg Lufthavn.

Strejke kostede SAS og Norwegian op mod 150 mio. kr.

Den ugelange strejke blandt sikkerhedspersonalet i en række norske lufthavne har kostet SAS, Norwegian og Widerøe op mod 150 mio. kroner. SAS frygter for langtidsvirkningerne.

SAS, Norwegian og Widerøe kommer til at kunne mærke på pengepungen, at sikkerhedspersonalet i 14 norske lufthavne nedlagde arbejdet i mere end en uge i starten af juni. Selvom kun en række mindre lufthavne måtte lukke helt ned for afgående trafik, så vurderer brancheforeningen for norsk luftfart, NHO Luftfart, at strejken har kostet de tre selskaber op mod 150 mio. kroner.

De strejkende var slet ikke ansat i de tre luftfartsselskaber, men manglen på sikkerhedspersonale skabte lange køer i centrale lufthavne som Oslo Gardermoen, Stavanger, Bergen, Tromsø, Bodø og Trondheim, mens andre mindre lufthavne helt måtte lukke for afgående trafik, fordi alle i security-kontrollen var gået hjem.

Det betød, at de tre luftfartsselskaber måtte aflyse en del afgange og sende passagerer med bus fra de lukkede lufthavne til åbne nabolufthavne. Desuden kunne passagererne gratis få refunderet billetter, hvis de ikke ønskede at flyve i de hektiske dage, hvor der var flere timer lange køer foran sikkerhedskontrollerne i de store lufthavne.

Vigtigt andet kvartal
For SAS er alt ikke fryd og gammen blot fordi strejken blev afblæst fredag i sidste uge. For den påvirker også generelt selskabets andet kvartal og passagerernes rejsevaner, vurderer SAS Norge’s informationschef Knut Morten Johansen.

”Af erfaring ved vi, at det ofte tager lidt tid at komme tilbage igen, og der er ingen tvivl om, at langtidsvirkningerne bekymrer os. Andet kvartal er vældigt vigtigt for os. Det er her vi tjener penge på, at der både er mange forretningsrejsende og meget fritidstrafik,” siger informationschefen til det norske nyhedssite E24 og fortsætter:

”Når du så får en strejke på denne side af sommeren, så kan det være, at store konferencer og lignende bliver udskudt til efter sommerferien,” forklarer Knut Morten Johansen.

Omkring 20 procent af SAS’ samlede omsætning kommer fra norsk indenrigsflyvning, hvor SAS og datterselskabet Widerøe kæmper intensivt om markedet mod Norwegian.

Her har man ikke overblik over de præcise økonomiske konsekvenser.

”Men strejken har haft en betydelig økonomisk konsekvens for os,” siger pressetalsmand Julius Støback fra Norwegian til E24.

Norwegian har blandt andet haft udgifter til returflyvninger med tomme fly fra de lukkede lufthavne og øget bemanding af kundecentre.