Finnair A350-900 XWB. (Foto: Finnair)

Strejker kostede Finnair 20 mio. kroner

To kortvarige strejker i Helsinki kostede Finnair mere end 20 mio. kroner, og flyselskabet fik røde tal på bundlinjen i årets første måneder.

Det kostede Finnair omkring tre mio. euro, svarende til 21,5 mio. danske kroner, at medarbejdere fra en række handlingfirmaer i Helsinki Vantaa-lufthavnen nedlagde arbejdet i nogle timer to dage i marts.

Hvis Finnair havde kunnet undgå strejkerne, så havde det ikke givet sorte tal på bundlinjen. Men det havde kunnet gøre underskuddet hos Finnair i første kvartal af 2017 noget mindre. Det finske flyselskab landede nemlig et driftsresultat på 10 mio. euro, svarende til omkring 75 mio. kroner. Det er en lille fremgang i forhold til resultatet for første kvartal 2016. Her fik man et minus på 17,6 mio. euro, svarende til 131 mio. kroner.

Omsætningen steg med 3,3 procent til 554,4 mio. euro, svarende til 4,1 mia. danske kroner.

”Midtvinteren er traditionelt en svag periode for Finnair på grund af sæsonbestemt, men vi har set flere positive tegn i kvartalet: Efterspørgslen efter rejse til Europa ser ud til at være stabiliseret, og salget på vores nøglemarkeder i Kina og Korea er steget fra året før . Vores asiatiske flyvninger var næsten fulde i kvartalet, med stort set uændrede gennemsnitlige billetpriser,” siger Finnairs koncernchef Pekka Vauramo.

Egen A350-simulator
Finnair er i gang med et kosteffektiviseringsprogram, som skal indbringe besparelser på omkring 140 mio. kroner og vil være gennemført i midten af 2017. Selskabet anslår, at kapaciteten vil vokse med 8-10 procent i 2017 – primært i anden halvdel af året. Det skyldes blandt andet at selskabet modtager i alt fire nye A350 langdistancefly og syv Airbus A321 mellemdistancefly i løbet af året. Den første A350’ere og de to første A321’ere har selskabet allerede modtaget.

Desuden har Finnair for nylig modtaget sin egen Airbus A350-flysimulator, som har haft en øjeblikkelig, væsentlig indvirkning på effektiviteten af selskabets pilotuddannelse. Finnair har det seneste år haft svært ved at nå at uddanne piloter hurtigt nok til at betjene selskabets nye Airbus A350-fly. Derfor har leveringstempoet måttet reduceres og ældre fly fra andre selskaber indlejes. I slutningen af foråret modtager Finnair også en ny simulator for mellemdistancefly, som vil gøre Finnair selvforsynende med hensyn til træning.

Travlere end nogensinde
Pekka Vauramo peger på, at Finnair går en spændende tid i møde.

”Vores flåde bliver større, personaleantallet er stigende og vi åbner nye ruter og får flere frekvenser. Denne sommer bliver travlere end nogensinde. Finnair flyver til Asien 87 gange om ugen. Flere og flere af vores ruter vil blive betjent med større fly. Vi forventer at nå 40.000 daglige passagerer på Helsinki Lufthavn i løbet af kvartalet. Lanceringen af den nye terminal til sommer vil gøre vores passagerers rejser nemmere og forbedre kundeoplevelsen,” siger Pekka Vauramo.

 

Relaterede artikler:

Strejker i tre lande fredag

Finnair må suspendere USA-rute som følge af pilotmangel

Finnair vil forberede sig på nordeuropæisk konsolidering

Finnair vil sætte yderligere fart på væksten