Styrket kommunikation hos rejsebureauerne

Efter en lidt svag start fik rejsebureauerne styrket kommunikationsindsatsen overfor de mange kunder, der var berørt af vulkan-krisen. Nu er kriseberedskabet forberedt til lignende situationer.

“Øvelse gør mester“ – også hos rejsebureauerne, der har fået masser af træning i at mestre kommunikation til kunderne under kriseforhold. Næsten en hel uge uden normal flytrafik har stillet store krav til rejsebureauernes kommunikation. Både hvad angår frekvensen af kundeinformationen samt kvalitet og aktualitet.

Men efter en lidt svag start fra de fleste erhvervsrejsebureauer, er håndteringen af kommunikationen under vulkan-krisen klaret til UG. Ingen organisationer er gearet til at håndtere den situation, som ramte luftfarts- og rejsebranchen den 15. april. Boarding.dk har talt med flere erhvervskunder, der udtrykker stor tilfredshed med kommunikationsniveauet fre de respektive rejsebureauer.

Men stilen og metoderne har været meget forskellige. American Express Business Travel og BCD Travel kommunikerer primært på engelsk, idet informationerne fremsendes af nordiske marketingafdelinger. Carlson Wagonlit Travel og HRG´s danske afdelinger har valgt at holde kommunikationen på lokalt sprog.

Carlson Wagonlit Travel har endvidere valgt at tage en stærk personlig kommunikation i brug for at understrege, hvor dedikeret bureauet har arbejdet for at hjælpe de mange kunder, der har været påvirket af de ustabile forhold i lufttrafikken gennem askeskyens hærgen over det europæiske luftrum.

I en meddelelse til kunderne med overskriften “En hilsen fra CWTs adm. direktør“, redegør bureauets direktør Sophie Hulgard for den indsats, som CWT´s medarbejdere har ydet under vulkan-krisen. “Jeg må dog indrømme, at vi ikke lige havde en manual for at håndtere ‘en hel uge uden flytrafik i Europa’, så det tog os lidt tid at samle det bedste team til at kommunikere med dig om situationen,“ skriver Sophie Hulgard til bureauets kunder.

En oplevelse, som hun formentlig deler med de fleste andre erhvervsrejsebureauer, der naturligt nok ikke havde set denne situationen komme.

Men samlet set kan erhvervsrejsebureauerne være tilfredse med indsatsen, der også er blevet rost og værdsat af mange kunder. Den praktiske øvelse af krisehåndteringen har samtidig været medvirkende til at bibringe bureauerne en erfaring og viden, som umiddelbart vil komme kunderne til gode i fremtidige situationer, hvor lufttrafikken måtte risikere at blive berørt at udefra kommende begivenheder. Derfor er der også kommet noget positivt ud af den uvirkelige situation, der betød lammelse af lufttrafikken til og fra Danmark i det meste af en uge.