Den nye konkurrence fra SAS på ruten mellem Aarhus og Oslo betyder, at Sun-Air fra den 9. april omlægger selskabets jyske Oslo-flyvninger.
Fra den 9. april er der i Aarhus Lufthavn udsigt til hård konkurrence mellem SAS på den ene side og Sun-Air, der flyver som franchisepartner for British Airways, på den modsatte side.
Årsagen er, at SAS fra denne dato i den østjyske lufthavn vil basere et 90-sæders Bombardier CRJ900-fly opereret af det irske flyselskab CityJet. SAS har valgt at det nye basefly skal benyttes til nye ruter til Oslo, Stockholm-Arlanda og München samt en lørdagsrotation til Nice.
Netop på ruterne til Oslo og Stockholm har Sun-Air været fast operatør i mere end 20 år, men det Billund-selskabet må strække våben, når det store skandinaviske flyselskab kommer ind i Aarhus Lufthavn godt hjulpet på vej af en kommerciel aftale, der faldt på plads blot 14 dage efter, at EU-Kommissionen godkendte Aarhus Kommunes planer om at yde økonomisk støtte til lufthavnen.
Aalborg får mest Oslo-kapacitet
Hidtil har Sun-Air fløjet ni gange om ugen i hver retning mellem Aarhus og Oslo fordelt på fem morgenrotationer kl. 07.40 fra Aarhus og retur kl. 09.05 fra Oslo samt fire tidlige aftenrotationer kl. 17.25 fra Aarhus med returflyvning kl. 18.50 fra Oslo.
Sun-Air benytter de velkendte 32-personers Dornier 328JET på ruten, mens SAS kommer ind med et fly, der har tre gange større kapacitet.
SAS flyver 11 gange om ugen i hver retning fordelt med fem morgenrotationer kl. 06.30 fra Aarhus og retur kl. 08.10 fra Oslo, mens der vil være seks aftenrotationer med afgang kl. 18.20 fra Aarhus, mens flyet går tilbage kl. 19.55 fra Oslo.
Denne tidtabel med først ud og sidst hjem appellerer i særlig grad til erhvervsrejsende, og Sun-Air kan allerede mærke, at antallet af bookinger på morgenafgangen fra Aarhus er faldende, og det tager selskabet nu konsekvensen af.
“Vi flytter et basefly væk fra Aarhus og opererer fremover Oslo-ruten med et fly fra basen i Billund Lufthavn. Med ændringerne får vi en tidligere eftermiddagsafgang i forhold til SAS, og det tror vi, at kunderne sætter pris på,” siger Sun-Airs´s administrerende direktør, Kristoffer Sundberg, til CHECK-IN.dk.
Sløjfer basefly i Aarhus
Konsekvensen af den nye konkurrencesituation bliver, at Sun-Air samler de jyske Oslo-flyvninger på to fly i stedet for som hidtil tre fly.
Det betyder rent konkret, at ruterne fra Aarhus og Billund til Oslo fra den 9. april opereres med ét fælles fly, hvilket betyder færre afgange. Der bliver tale om en såkaldt “W-operation”, hvor morgenflyet til Oslo vil udgå kl. 07.50 fra Billund, hvorefter det efter ankomst i den norske storlufthavn returnerer kl. 09.30 til Aarhus. Her holder flyet en pause indtil kl. 16.20, hvor det igen sætter kursen mod Oslo for at returnere til Billund kl. 17.45. Om søndagen flyver Billund-flyet via Aalborg til Oslo og retur igen.
Med disse ændringer har Sun-Air valgt at skære ned fra 18 til 10 ugentlige flyvninger på Aarhus-Oslo ruten, mens Billund-Oslo også bliver reduceret fra 18 til 10 direkte ugentlige flyvninger. Fremover vil der blandt Sun-Air´s jyske Oslo-ruter være størst kapacitet mellem Aalborg og Oslo med i alt 20 ugentlige flyvninger.
Dispositionen med at flytte baseflyet handler både om at beskytte forretningen og samtidig vise Aarhus Lufthavn, at man er utilfredse med opbakningen til den nye SAS-ruter, der skal konkurrere med Sun-Air.
“Vi føler ikke at vi behøver at lægge vores udviklingskræfter i Aarhus Lufthavn og sætter derfor vores udvikling på pause. Vi vil hellere udvikle andre steder,” siger Sun-Air-direktøren.
Forskellige kundegrupper
Hos Aarhus Lufthavn er man uforstående over for Sun-Air´s kritik. Lufthavnen er nemlig af den opfattelse, at de to flyselskaber ikke er i direkte konkurrence om kunderne.
“Sun-Air har en meget trofast kundegruppe og leverer et super produkt til specielt erhvervssegmentet, hvor SAS henvender sig til det noget bredere publikum. En stor del af SAS-passagererne er også til andre norske byer. Flyselskabernes primære segmenter må derfor antages at være forskellige,” forklarer Aarhus Lufthavns administrerende direktør Peter Høgsberg.
Tidtabel British Airways (operated by Sun-Air) fra jyske lufthavne til Oslo
Fra | Til | Rutenummer | Afg. | Ank. | Dage | Note |
Billund | Oslo | BA8265 | 07:50 | 09:00 | MA, TI, ON, TO, FR | |
Oslo | Billund | BA8268 | 17:45 | 18:55 | MA, TI, ON, TO, FR | |
Billund | Oslo | BA8263 | 14:25 | 16:15 | SØ | Via Aalborg |
Oslo | Billund | BA8264 | 16:40 | 18:30 | SØ | Via Aalborg |
Fra | Til | Rutenummer | Afg. | Ank. | Dage | Note |
Oslo | Aarhus | BA8270 | 09:30 | 10:30 | MA, TI, ON, TO, FR | |
Aarhus | Oslo | BA8271 | 16:20 | 17:20 | MA, TI, ON, TO, FR | |
Fra | Til | Rutenummer | Afg. | Ank. | Dage | Note |
Aalborg | Oslo | BA8273 | 07:45 | 08:40 | MA, TI, ON, TO | |
Oslo | Aalborg | BA8274 | 09:05 | 10:00 | MA, Ti, ON, TO | |
Aalborg | Oslo | BA8275 | 16:05 | 17:00 | MA, TI, ON, TO, FR | |
Oslo | Aalborg | BA8276 | 17:25 | 18:20 | MA, TI, ON, TO, FR | |
Aalborg | Oslo | BA8263 | 15:20 | 16:15 | SØ | |
Oslo | Aalborg | BA8264 | 16:40 | 17:35 | SØ |
Relaterede artikler:
SAS: Tror på marked i Aarhus Lufthavn
Syv SAS-ruter fra Aarhus Lufthavn