Svage nordiske trafiktal – med et enkelt lyspunkt

Netværksselskaberne lider under den nuværende efterspørgselskrise. SAS og Finnair fortsætter med at miste passagerer, men der er dog svage lyspunkter.

Med offentliggørelsen af januar-trafiktallene for SAS og Finnair er det muligt at tage den aktuelle temperatur på den nordiske luftfartsindustri – for så vidt angår de etablerede netværksselskaber.

SAS Scandinavian Airlines (kerneaktiviteten) mistede i januar måned 4,4 % af selskabets passagerer, således at samlet 1.425.000 rejste med selskabet i januar måned. Isoleret set er en tilbagegang på 4,4 % ikke en katastrofe. Men set i forhold til, at SAS allerede i januar 2009 mistede 18,6 % i forhold til året før, gør det omfanget af den aktuelle krise endnu mere synlig. Passagertallet i januar måned 2010 er det laveste nogensinde hos SAS – og svagere end kriseåret 2003.

Indtjeningen er stadig under pres med negativ yield, men det eneste selskabet kan glæde sig over er den forbedrede belægningsprocent, der i januar 2010 var på beskedne 66,3 %, omend det var en fremgang på 5,3 procentpoint i forhold til året før og den bedste belægningsprocent nogensinde i en januar måned.

Konkurrenten Finnair transporterede 581.600 passagerer i januar måned med en samlet tilbagegang på 6,9 % i forhold til året før. Et stort lyspunkt er der dog til at få øje på hos det finske selskab. Den vigtige Asien-trafik steg med 0,6 % i forhold til januar 2009. En stigning, der er skabt med baggrund i en stigende efterspørgsel efter selskabets ti Asien-ruter fra markeder udenfor Norden.