Svensk charterselskab vil gå rute-vejen

Et svensk charterflyselskab vil nu prøve kræfter med ruteflyvning fra Umeå i Nordsverige. Selskabets rødder går tilbage til flere konkursramte svenske luftfartsselskaber.

Fra februar næste år vil luftfartsselskabet Air Sweden tilbyde ruteflyvninger direkte fra den Nordsvenske by Umeå til London, Frankfurt og Paris. Samtidig vil selskabet forbinde byerne Gällivare, Arvidsjaur og Hemavan med Umeå og feede trafik ind til ruterne ud i Europa.

Selskabets ruteaktiviteter fødes på en bund af utilfredshed over, at rejsende fra Nordsverige i dag skal via Stockholm for at komme ud i Europa.

”Der har ikke været nogen ordentlig infrastruktur i det nordlige Sverige. Det vil vi ændre nu ved at oprette et helt nyt og unikt flyselskab,” siger bestyrelsesformand og medejer af Air Sweden, Stig-Erik Dahlberg.

Air Sweden håber både at kunne sende rejsende fra Nordsverige syd på og sende europæere nord på som turister.

”Indkommende europæiske passagerer er en vigtig del af forretningsideen, og er noget, der har gjort, at vi har bred opbakning fra turisterhvervet i nord,” siger Stig-Erik Dahlberg.

Selskabet flyver i dag charterflyvninger fra Stockholm Arlanda med en enkel Airbus A320, der startede sit liv for mere end 21 år siden med at flyve for danske Conair som OY-CNG. Air Sweden planlægger at anskaffe to Embraer 195-fly til de nye ruter fra Umeå.

Ikke altid med succes
Air Sweden har rødder en del år tilbage i svensk luftfartshistorie. Fortidens aktiviteter har dog ikke altid været lige succesfulde. Det startede i 1996 med selskabet Reguljair, der med en mindre Embraer EMB-100 Banderainte fløj ruteflyvning i Nordsverige og postflyvning til Stockholm. I 1999 fulgte man op med en udenrigsrute fra Umeå til Vasa i Finland, men året efter gik selskabet konkurs.

Få måneder senere genopstod selskabet under navnet Nordic Airlink. I 2003 købte Finnair 85 procent af selskabet, som blev splittet op i to. Finnairs halvdel blev til lavprisselskabet FlyNordic, der blandt andet forsøgte at udfordre SAS på København – Stockholm. I 2007 blev selskabet købt af Norwegian.

Den anden halvdel af selskabet fløj videre under navnet Nordic Leisure, og udførte charterflyvninger til Sydeuropa. I 2006 skiftede selskabet navn til Nordic Airways og i januar 2009 gik selskabet konkurs. I december 2009 genopstod det under navnet Air Sweden.