ES-30 fra Heart Aerospace. (Foto: SAS | PR)

Svensk elflyproducent åbner afdeling i USA

En del af de nøgleteknologier, der skal gøre det muligt at få det svenske elfly ES-30 på vingerne, vil blive forfinet og udviklet i producentens første afdeling i USA, som etableres i Los Angeles.

Heart Aerospace beskriver det selv som en milepæl, at den svenske flyproducent nu etablerer sig på den amerikanske vestkyst og slår dørene op for en afdeling, der har adresse i Los Angeles i staten Californien.

Selskabet er i færd med at udvikle flytypen ES-30, der vil have plads til 30 passagerer, ventes at være certificeret til kommerciel drift i 2028 og får en rækkevidde på 200 kilometer, når der udelukkende gøres brug af elektricitet.

ES-30 bliver dog også udstyret med et såkaldt hybridsystem, som skal sikre flyene en tilstrækkelige mængde af reserve-energi. Systemet kan også benyttes på længere flyvninger som et supplement til elektricitet, hvilket forlænger rækkevidden til 800 kilometer, når der er 25 rejsende ombord.

SAS er blandt de selskaber, som har sikret sig option på flyet, ligesom det skandinaviske flyselskab er medlem af producentens advisory board.

Hovedkvarter bliver i Europa
Planen er, at Heart Aerospace vil opbygge en R&D-hub i den amerikanske storby. Det er en forkortelse for ’Research and Development’, og det bliver her, at en del af den fremtidige udvikling af elflyet vil foregå.

Los Angeles-afdelingen får blandt andet til opgave at forfine det hybridsystem, som man allerede har udviklet, ligesom de ansatte her også vil arbejde på andre såkaldte nøgleteknologier, som skal benyttes af flytypen, lyder det fra producenten.

Heart Aerospace vil derudover ligeledes flytte selskabets demonstrationsfly i fuld skala til USA, hvor det skal benyttes til at bevise, at de idéer og tanker, som selskabet har på papiret, også kan fungere i praksis og føres ud i livet.

Flyproducenten har rejst kapital fra aktører i mange dele af verden, men en væsentlig del af finansieringen stammer fra netop Nordamerika, der vurderes til at være et af de primære markeder for ES-30. Det er dog ikke meningen, at Heart Aerospaces hovedkvarter skal flyttes fra Gøteborg til USA.

Vil demonstrere teknologien i 2025
Ifølge Anders Forslund, der er medstifter og administrerende direktør for Heart Aerospace, anser man Los Angeles som et oplagt valg til at huse selskabets første amerikanske afdeling, da storbyen har en rig historie, når det kommer til innovation.

”Lige nu arbejder vi på en løsning, som vi kalder ’uafhængig hybrid fremdrift’, og vi sigter efter at kunne demonstrere elektrisk flyvning i løbet næste år. Vi har en spændende tid foran os, da vi går ind i en ny fase af hardware-tests.”

Heart Aerospace har ansat Benjamin Stabler som teknologidirektør, og han får til opgave at lede selskabets nye R&D-hub.

Stabler har en fortid med at udvikle både hard- og software til det genanvendelige rumfartøj Crew Dragon fra SpaceX samt som medstifter af Parallel Systems, der bygger automatisk og elektriske skinnefartøjer til transport af fragt.


Relaterede artikler:

Dansk kapitalfond med i millioninvestering i elfly

CPH og KLM skal rådgive producent af elfly

SAS åbner for reservationer til flyvning med elfly